روزنامه‌ سازندگی، نزدیک به ارگان رسانه‌ای حزب کارگزاران در شماره روز شنبه خود با انتشار مطلبی تحت عنوان «خون تازه در رگ‌های اصلاحات» خبر داد که در این تغییرات جدید عبدالله نوری، محسن صفایی‌فراهانی، محسن هاشمی و مصطفی معین به این تشکیلات اضافه شده‌اند. ساعاتی پس از اینکه روزنامه روی دکه قرار گرفت و صفحه اول آن مورد توجه سایت‌های خبر و خبرگزاری‌ها، تکذیب‌های پی‌در‌پی هم آغاز شد.

اصلاح طلبان

پس از انتشار خبری مبنی بر دعوت از صفایی‌فراهانی و عبدالله نوری برای حضور در شورای عالی اصلاح‌طلبان، این دو عضو شاخص جریان اصلاحات نسبت به این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کردند. صفایی‌فراهانی در پاسخ به این پرسش ایرنا که آیا به عضویت شورا درآمده است یا نه، تاکید کرد از چنین موضوعی اطلاعی ندارد. همچنین دفتر عبدالله نوری در کانال اطلاع‌رسانی خود نوشت: «ایشان تصمیمی جهت حضور در شورای مذکور ندارند» که این مطلب در گفت‌وگوی ایرنا با فرزند وی نیز مورد تایید قرار گرفت.

همچنین ساعاتی بعد وقتی یک عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان که بدون ذکر نام با فارس مصاحبه کرده‌ بود تاکید کرد مصطفی معین عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان است اما خودش تمایلی به حضور در جلسات ندارد، معین نیز مجبور به واکنش شد. معین، وزیر پیشین علوم در دولت اصلاحات که پیش‌تر نیز نامش برای عضویت در شورای عالی اصلاح‌طلبان مطرح شده بود دیروز تاکید کرد که انتشار چنین خبری بدون هماهنگی و اطلاع وی بوده است. او همچنین عضویت در این شورای عالی اصلاح‌طلبان را تکذیب و اعلام کرد در جریان این دعوت نیست.

محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران هم در گفت‌وگو با انتخاب دعوت از او برای حضور در ‌شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان را تکذیب کرد و گفت که هنوز مشخص نیست مراد دقیق از آن تصمیم چیست و اینکه تصمیم اخذ شده در شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، برای عضویت حقوقی رییس شوراست یا خیر؟ احتمال دیگر نیز این است که مقرر باشد یکی از اعضای شورای شهر تهران نیز در شورای ‌سیاستگذاری اصلاح‌طلبان حاضر باشند. در این صورت روال طبیعی این است که برای این موضوع و انتخاب یک نماینده، در ‌شورای شهر رای‌گیری انجام شود.‌ پیش از این حرف و حدیث‌ها، غلامحسین کرباسچی در گفت‌وگویی با باشگاه خبرنگاران جوان ضمن انتقاد به مدیریت این شورا اظهار کرده‌بود که عبدالله نوری جایگزین خوبی برای عارف است. البته چندی بعد به «اعتماد» گفت که منظورش این نبوده که نوری به شورای سیاستگذاری بیاید و عارف از ریاست برکنار شود و رسانه دیدگاه او را بد منتقل کرده است. همچنین حسین مرعشی، عضو هیات رییسه شورای عالی اصلاح‌طلبان و سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگویی درباره خبر پیوستن عبدالله نوری به شورای عالی اصلاح‌طلبان تاکید کرده بود که وی به شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نمی‌آید.

با این حال روز گذشته روزنامه نزدیک به کارگزارانی‌ها این خبر را منتشر کرد و باعث شد سیل تکذیب‌ها از سوی هر ٤ عضوی که سازندگی از آنها به عنوان اعضای جدید شورا یاد کرده‌بود، به راه افتد. حرف و حدیث در مورد تغییر اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان از مدت‌ها قبل آغاز شد. نقطه عطف انتقادات به این مجموعه اصلاح‌طلب هم انتخابات شورای شهر سال ٩٦ بود که به‌ویژه در تهران فهرست نهایی این شورا چندان باب طبع بزرگان اصلاحات و همچنین بدنه حامی این جریان فکری نبود. با این حال اعضای این شورا و هم‌نظران‌شان در خارج از آن جملگی معتقدند انتخابات ٩٢، ٩٤ و ٩٦ خروجی این شورا بوده و اصلاح‌طلبان موفقیت‌شان را مدیون آن هستند. از سویی دیگر گروهی دیگر معتقدند خروجی این شورا افراد درجه یک اصلاح‌طلب نبوده و کارکرد مطلوب و متناسب با این جریان فکری ندارند؛ ضمن اینکه بسیاری بر سازوکار انتخاب این افراد نیز خرده می‌گرفتند. پس از پایان انتخابات ٩٦ قرار بر این بود تا پوست‌اندازی در این شورا نیز آغاز شده، پس از برگزاری جلسات آسیب‌شناسی، تغییر و تحولاتی در ساختار و عملکرد آن اتفاق افتد. این تایید و تکذیب‌ها نشان می‌دهد که حتما گفت‌وگوها و رایزنی‌هایی در جریان است اما به تایید نهایی نرسیده ‌است.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.