جریان اصلاحات در آن زمان راه توقف روند گذشته را برگزید. اصلاح‌طلبان به این دلیل که آقای روحانی نسبت به گزینه خودشان شانس بیشتری داشت چنین انتخابی کردند. آنها انتظار خاصی از روحانی نداشتند اما مسلم است که وقتی گفتمان اصلاحات علت اساسی پیروزی آقای روحانی بوده، دولت موظف بود که رویکرد اصلاح‌طلبانه را دنبال کند. در برخی زمینه‌ها رویکرد اصلاح‌طلبانه را پیگیری کرد. اما این رویکرد به صورت سیستماتیک و حساب شده در اجزای دولت برقرار نبود. در واقع آقای جهانگیری برخی رویکردهای اصلاح‌طلبانه درون دولت را نمایندگی می‌کرد. آقای روحانی سعی می‌کرد تا جای ممکن به رویکرد اعتدالی‌اش خدشه وارد نشود. در دولت دوازدهم تا جایی که رویکرد سیاست خارجی دولت آقای روحانی به ثمر نشاندن برجام بود، اصلاح‌طلبان خشنود و برای این دستاورد اهمیت قائل بودند اما در سایر بخش‌ها به دولت انتقاد داشتند اما تلاش می‌کردند تا جایی انتقاد کنند که مستمسکی از سوی جریان اصولگرای تندرو یا مشخصا جبهه پایداری برای ضربه به دولت نباشد.

در سال ٩٦ نیز اصلاح‌طلبان مردم را تشویق به انتخاب روحانی کردند. به هر حال برنامه‌های آقای رییسی ادامه برنامه‌های احمدی‌نژادی‌ها بوده و کاندیدای بخش‌های غیردموکراسی‌خواه بود.

بعد از انتخابات ٩٦ اصلاح‌طلبان به دلیل گردش آقای روحانی به سمت اصولگرایان دلخور بودند. آقای روحانی در ایام انتخابات وعده‌هایی داد که به فراموشی سپرد و همین باعث شد تا بی‌اعتمادی شدیدی در بین اصلاح‌طلبان و مردم ایجاد شود. دولت رویکرد گذشته‌اش در حوزه سیاست داخلی را ادامه داد و با آقای لاریجانی و مجلسی که اکثریتش با اصولگرایان بود، پیوند خورد. همین مساله سبب شد که شاهد بی‌اعتنایی‌ای از سوی دولت نسبت به فراکسیون امید باشیم. هر‌چه خدمات و سرویس بود برای جریان منسوب به لاریجانی انجام داد و انتصاباتش در بدنه دولتی نشانگر نوعی شیفت از اصلاح‌طلبان به سمت جریان اصولگرای معتدل بود. همین مساله باعث شد تا ارتباط دولت با اصلاح‌طلبان کم شود. آقای روحانی کسانی را در بدنه دولت گمارد که حتی با اصلاح‌طلبان ضدیت داشتند و همچنین در حوزه سیاست داخلی با اصلاح‌طلبان همراهی نداشته است. در حوزه اقتصادی اصلاح‌طلبان بارها گفتند که این کابینه اقتصادی مناسب دولت نیست و توان حل مشکلات مردم را ندارد.

متاسفانه در حال حاضر برای آقای روحانی اهمیت ندارد که اصلاح‌طلبان در موردش چه بیندیشند. ظاهرا آقای روحانی به مسیری افتاده که نه به مردم احتیاج دارد و نه به اصلاح‌طلبان. وقتی دولت از مردم و اصلاح‌طلبان رویگردان شد اصلاح‌طلبان نمی‌توانند کاسه داغ‌تر از آش شوند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.