داگلاس اسمیت، مدیر مرکز آسیب‌های مغزی و درمان در دانشگاه پنسیلوانیا به نیویورک تایمز می‌گوید احتمالا مایکروویوها عامل حوادث اخیری هستند که بعضی از آنها احتمالا موجب آسیب مغزی شده است.

اسمیت، نویسنده اصلی مطالعاتی بود که ۲۱ تن از دیپلمات‌های بیمار ایالات متحده از کوبا را مورد بررسی قرار داد. این مطالعه که ماه مارس در مجله انجمن پزشکی آمریکایی منتشر شد، به مایکروویوها اشاره‌ای نکرده بود. اسمیت به نیویورک‌تایمز گفت: همه در ابتدا نسبتا شکاک بودند و همه هم‌اکنون موافق هستند که چیزی وجود دارد.

کارشناسان به نیویورک‌تایمز گفته‌اند که حملات مایکروویوی احتمالا توضیح می‌دهد که چرا برخی از آمریکایی‌ها در کوبا و چین گزارش‌هایی از شنیدن صداهای دردناک، از دست دادن شنوایی، سرگیجه و سایر بیماری‌ها داده‌اند. محققان قبلا حدس می‌زدند که این حملات ناشی از امواج صوتی یا عفونت‌های ویروسی باشند.

نیویورک‌تایمز گزارش داد که برخی از تحلیلگران به عنوان یک توضیح احتمالی در مورد بیماری‌های گزارش شده به "اثر فرای" اشاره کردند. این پدیده به نام دانشمند آمریکایی "الن فرای" نامگذاری شده است. او در مقاله‌ای تاکید کرد، مایکروویو می‌تواند مغز را به درک آنچه که به نظر می‌رسد صداهای عادی باشد، مانند صداهای بلند مانند زنگ و یا وزوز گوش وادار کند. با این حال هنوز هم مشخص نیست که چه کسی عامل این حملات بوده است.

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای به پایگاه خبری هیل گفت: "سلامت و رفاه پرسنل اولویت اصلی ما است. تحقیقات در مورد منشاء این علائم همچنان ادامه دارد. این جامعه بین سازمانی به شدت در حال کار برای تعیین علت علائم و همچنین ایجاد استراتژی‌هایی برای مقابله به مثل است."

این حملات سال گذشته به سفارت ایالات متحده در هاوانا منجر به مناقشه دیپلماتیک شد. در آن زمان، دولت ترامپ اعلام کرد که کارکنان دیپلماتیک خود در کوبا را به شدت کاهش می‌دهد و بیش از چندین دیپلمات کوبایی را طی چند ماه با ادعای «حملات مرتبط با سلامت» علیه کارکنان ایالات متحده اخراج کرد. دولت کوبا که شخصا روی این موضوع تحقیق می‌کند، هرگونه ایفای نقش در این حوادث را رد کرده و آمریکا را به بازی با سیاست از طریق این پرونده‌ها متهم می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.