ولید معلم، وزیر خارجه سوریه در مصاحبه با روسیا الیوم گفت: مذاکرات روسیه و ترکیه مهم است و در دیدار سه‌ جانبه آتی در تهران نیز در این باره صحبت خواهد شد.

وی گفت: سوریه از هر کشور عربی که بخواهد روابطش را با دمشق ازسربگیرد استقبال می‌کند.

معلم هرگونه دیدار محرمانه‌ای با آمریکا را تکذیب کرد و گفت: آمریکا به هیچ توافق‌نامه‌ای پایبند نیست و نمی‌شود به این کشور اعتماد کرد. آمریکا به بهانه حمله شیمیایی برای تجاوز جدیدی علیه سوریه آماده می‌شود.

وی درباره روابط سوریه و ایران و تلاش کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای ارائه پیشنهاداتی به سوریه در ازای قطع این روابط گفت: روابط سوریه و ایران روابطی استراتژیک است و قابل سازش با هیچ طرفی نیست.

معلم تأکید کرد: ما نیازی به حمایت کسی برای بازسازی سوریه نداریم چراکه خود توانایی‌ها و امکانات کافی از جمله نفت داریم و تلاش‌ها را برای بازسازی شروع کرده‌ایم.

وی گفت: کشورهای شورای همکاری خلیج فارس خود تصمیم گیرنده نیستند بلکه تنها دستوراتشان را از آمریکا می‌گیرند. حمایت مالی حضور نظامی آمریکا در سوریه از سوی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس صورت می‌گیرد.

معلم درباره راهکار سیاسی گفت: تمامی روندها نقشی در حل نهایی بحران سوریه دارند اما روند ژنو بر روندهای دیگر تقدم ندارد چراکه تحت قیمومت غرب است.

وی در پیامی به کردها گفت که آن‌ها بخشی از جامعه سوریه هستند و بهتر است از تجارب قبلی خود با آمریکا درس بگیرند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.