«امیرحسن کاکایی» افزود: مکانیسم کنونی بازار خودرو بر مبنای هیجان است نه واقعیت های اقتصادی.

به گفته وی، این روزها قیمت های مبنای خودرو به دلایلی از جمله ۲ برابر شدن نرخ ارز در حال بالا رفتن است و همه می دانند باید بر قیمت خودروهای تولید داخل اثر بگذارد اما میزان افزایش مشخص نیست.

این کارشناس مسائل خودرویی افزود: قرار است برخی خودروها با توجه به استاندارهای جدید دیگر تولید نشود اما مردم پیش بینی ها و تحلیل های خود را دارند و در این میان، دلال ها به دنبال افزایش هیجان و کسب سود بیشترند.

خودرو

 

وی به قیمت پراید ۱۳۱ به عنوان ارزان ترین خودرو موجود در بازار اشاره کرد و گفت: اگر فرض کنیم دلال ها نباشند و مردم نیز به این خودرو به عنوان کالای سرمایه ای نگاه نکنند، قیمت های کاذب فعلی به ۳۰ میلیون تومان کاهش می یابد و تقاضا برای آن کم می شود اما شاهدیم در جو هیجانی فعلی حتی تا ۴۲ میلیون تومان نیز برای آن قیمت گذاشته اند.

کاکایی به کاهش دیروز قیمت پراید به میزان ۱۱ میلیون تومان در همسنجی با آخرین روز معاملات هفته پیش اشاره کرد و ادامه داد: خبر پیش فروش ۴۰ هزار خودرو، هیجان کاذب برای پراید را کاهش داد اما این هیجان برای خودرویی نظیر رنو ساندرو فروکش نکرد.

وی یادآوری کرد: همواره طیف مختلفی از رفتارها را برای خودروهای ارزان قیمت تا گران قیمت در بازار شاهدیم و در صورتی که مردم خویشتنداری کرده و دولتمردان نیز به پشتیبانی از مردم به مدیریت بازار بپردازند، شاهد کاهش قیمت ها و از بین رفتن جو روانی خواهیم بود.

«به عنوان مثال این روزها شاهدیم شورای رقابت با افزایش قیمت ها مخالفت می کند، اما در عمل قیمت ها در بازار بالا می رود.»

کاکایی گفت: ظاهر موضوع پیش فروش های خودرویی خوب است اما در عمل زیان بیشتری را نصیب خودروسازان می کند، زیرا به طور متوسط برای بازه های مختلف قیمتی خودروها ۳۰ میلیون تومان زیان به همراه دارد.

وی مدعی شد قیمت خودرو نسبت به حدود سه تا چهار ماه گذشته که قرار شد دلار مرجع ۴۲۰۰ تومان باشد، دستکم باید ۵۰ درصد بالا برود و چنین افزایشی «منطقی» است.

وی بیان داشت: پیش فروش اجباری خودروها هرچند به کاهش قیمت ها می انجامد اما سود هنگفتی نصیب دلالان و زیان سنگینی متوجه خودروسازان می کند.

استاد دانشگاه علم و صنعت ایران تاکید کرد این زیان ها در میان مدت ضربه سنگینی به صنعت می زند و تداوم آن به معنای دنباله روی از همان مسیری است که بدخواهان برای اقتصاد کشور طراحی کرده اند.

«در این پیوند، کاهش ۱۱ میلیونی قیمت دیروز پراید و رسیدن قیمت آن به حدود ۳۲ میلیون تومان که در مقایسه با ماه های ابتدای سال رشد ۵۰ درصدی داشت، نشاندهنده هوشمندی مردم و بازار و مدل سازی رفتار دولتمردان است.»

این کارشناس صنعت خودرو به افزایش ۲ برابری قیمت های آلومینیوم و فولاد در ماه های گذشته اشاره کرد که بر پایه آنها قیمت مبنای خودروها باید افزایش یابد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.