مقام های بلند پایه نظامی آمریکا اعلام کردند پس از تعلیق کمک های نظامی آمریکا به پاکستان حالا این کمک ها به دلیل ناکامی اسلام آباد در قلع و قمع تروریست ها در خاک این کشور برای همیشه لغو می شود.

کمک های نظامی آمریکا به پاکستان که از صندوق حمایت ائتلاف مبارزه با تروریسم تامین می شود با شروع سال جدید میلادی جاری و طی یک سخنرانی از سوی ترامپ به حالت تعلیق درآمد. 

ترامپ علت تعلیق این کمک ها را اقدامات فریبکارانه پاکستان در عدم مقابله جدی با گروه های تروریستی در خاک پاکستان عنوان کرد.

به گفته ترامپ ارتش پاکستان از گروه حقانی که سربازان آمریکایی را در افغانستان مورد حمله قرار می دهد حمایت می کند.

مقامات آمریکایی در گفت و گو با رویترز گفتند که جیمزمتیس وزیر دفاع آمریکا پس از اینکه مشاهده کرد هیچ تغییری در سیاست پاکستان در قبال مبارزه قاطع با گروه های تروریستی ( شبکه حقانی و طالبان افغانستان) به وجود نیامده است، به لغو همیشگی این کمک ها تصمیم گرفته است.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز در گفت و گو با خبرنگاران گفت: چون هیچ نوع اقدام عملی در حمایت از سیاست راهبرد جنوب آسیا از سوی پاکستان مشاهده نکردیم، کمک باقی مانده ۳۰۰ میلیون دلاری در امور دیگر هزینه می شود.

«کان فولکنر» گفت: در صورتی که کنگره آمریکا موافقت کند پنتاگون در نظر دارد این مبلغ را در اولویت های ضروری دیگر هزینه کند.

مجموع کمک هایی که قرار است لغو شود به ۸۰۰ میلیون دلار خواهد رسید.

این مقام ارشد پنتاگون اضافه کرد: روابط آمریکا و پاکستان همچنان به‌ دلیل عدم جدیت اسلام‌آباد در مبارزه با تروریسم با مشکل مواجه است.

وی اظهار داشت: ابتدای سال جاری میلادی نیز واشنتگن کمک ۵۰۰میلیون دلاری خود را به اسلام‌آباد لغو کرد و به این ترتیب مجموع مبالغی که به خزانه ملی آمریکا بازگردانده شده بالغ بر ۸۰۰ میلیون دلار است.

تصمیم لغو همیشگی کمک های آمریکا به پاکستان زمانی صورت می گیرد که قرار است، پنجم سپتامبر (چهاردهم شهریور)، «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا و ژنرال جوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور در راس هیاتی سیاسی نظامی به اسلام آباد سفر کنند.

گفته می شود هدف از این سفر متقاعد کردن دوباره دولت و ارتش پاکستان در همکاری با این کشور برای مبارزه قاطع با تروریسم است.

پیش از این پاکستان با رد درخواست ها و ادعاهای آمریکا بارها اعلام کرده که مخفیگاه های گروه های تروریستی در خاک این کشور ریشه کن شده است.

این در حالی است که دولت پاکستان با بیان اینکه گروه تحریک طالبان پاکستان در خاک افغانستان و در مناطق مرزی با پاکستان در مخفیگاه های امن به سر می برند از ائتلاف غربی تحت رهبری آمریکا در افغانستان خواسته است برای نابودی این گروه دست به اقدامات عملی بزند.

دولت ترامپ همچنین پیش از این، در ادامه اقدامات ضد پاکستانی خود، برنامه های آموزش افسران نظامی پاکستان را در خاک این کشور متوقف کرد، این برنامه ها که طی چند دهه اخیر بین دو کشور ادامه یافته بود، نشانه بارزی از همکاری نظامی بین دو کشور بود.

در واکنش به این نوع رفتارها از سوی دولت آمریکا، دولت پاکستان تصمیم گرفت که روابط نظامی خود را با چین، روسیه و جمهوری اسلامی ایران گسترش دهد . 

روابط اسلام آباد - واشنگتن، طی ۷۱ سالی که از استقلال پاکستان می گذرد همواره پر از فراز و نشیب بوده و این روزها بالا گرفتن تنش های لفظی ، روابط دو کشور را در حالتی شکننده قرار داده است.

تحلیل گران پاکستانی معتقدند آمریکا همیشه از پاکستان برای رسیدن به منافع منطقه ای خود سوء استفاده کرده است، لذا با توجه به این واقعیت انکار ناپذیر دولت پاکستان با تعیین سیاست های جدید ضمن افزایش روابط نظامی و اقتصادی با کشورهای همسایه به ویژه چین و روسیه می تواند از میزان وابستگی به آمریکا بکاهد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.