برخی منابع رسانه‌ای روز یکشنبه از آماده باش کامل کشتی‌های جنگی ترکیه در شرق مدیترانه همزمان با آغاز رزمایش‌ روسیه، عزیمت ناوشکن‌های جنگی آمریکا مجهز به موشک‌های «تام هاوک» به منطقه و احتمال آغاز عملیات آزدسازی «ادلب» آخرین پایگاه تروریست‌های سوریه، خبر دادند.

 به نوشته روزنامه «ینی شفق»، به دنبال اعلام وزارت دفاع روسیه مبنی بر انجام رزمایش گسترده در دریای مدیترانه به مدت یک هفته که از روز شنبه شروع شد و تا شنبه آینده ادامه دارد، ترکیه نیز که قبلا ۱۰ کشتی در منطقه مستقر کرده بود، اینک ناوهای بیشتری را عازم شرق مدیترانه کرده است. این کشور چندین بار مخالفت خود را با حمله  به ادلب ابراز کرده است.

این روزنامه در ادامه با اشاره به هشدار روسیه نسبت به حمله غیرموجه به سوریه از  جانب آمریکا و متحدانش نوشت: «"آناتولی آنتونوف" سفیر روسیه در آمریکا پنج شنبه گذشته به واشنگتن نسبت به حمله بی‌پایه و اساس و غیرقانونی به سوریه هشدار داد.»

 ینی شفق در ادامه گزارش خود درباره آمادگی کشتی‌های جنگی در منطقه نوشت: «آمریکا و متحدانش در ناتو چون انگلیس و فرانسه نیز کشتی‌های خود را در دریای مدیترانه در حالت آماده باش کامل نگه داشته‌اند. وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرده که ناوشکن‌های آمریکایی "کارنی" و "راس" در ۲۴ ساعت آینده آماده حمله به سوریه هستند. این در حالی است که آمریکا پیشتر با کشتی‌های جنگی خود در دریای مدیترانه، دریای سرخ و بندر بصره به اهدافی در سوریه حمله کرده بود.»

 به نوشته این روزنامه، گرچه گسترش حضور نظامی ترکیه در دریای مدیترانه به طور مستقیم به تحولاتادلب مرتبط نیست، اما با هدف جلوگیری از وقوع عمل انجام شده در آب‌های ترکیه و مسائل امنیتی و انرژی ارتباط دارد. این در حالی است که کشتی‌هایی از روسیه، آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، رژیم اسرائیل، مصر، یونان و ایتالیا در دریای مدیترانه حضور دارند.  

روسیه و ترکیه همراه با ایران بر انجام مذاکرات صلح آستانه برای یافتن راه حل مسالمت آمیز برای بحران سوریه از طریق گفت‌وگوی ملی و تدوین قانون اساسی جدید، متمرکز هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.