مسعود بارزانی در دیدار با یان کوبیچ نماینده سازمان ملل در عراق تاکید کرد که آنها وضعیت کنونی کرکوک را برنمی تابند و خواهان حل تنشها در این استان هستند.

رهبر حزب دموکرات کردستان عراق تصریح کردعادی سازی وضعیت سیاسی کرکوک نیازمند اجرای قانون اساسی در خصوص این استان و یا توافق اربیل با بغداد می باشد، امری که اولویت اصلی احزاب کردستان عراق می باشد.

بارزانی در ارتباط با تشکیل دولت جدید عراق بر وجود مکانیزمی روشن برای حل مشکلات و پایبندی به توافقات صورت گرفته تاکید ورزید.

سوران داودی روزنامه نگار کرد عراقی ساکن کرکوک در خصوص سخنان بارزانی و وضعیت سیاسی کرکوک به خبرنگار ایرنا در اربیل گفت: بعد از کنترل کرکوک در ۱۶ اکتبر سال گذشته توسط دولت مرکزی عراق نیروهای متعلق به احزاب کردی از این استان خارج و کنترل کامل سیاسی، امنیتی و اقتصادی شهر از دست احزاب کرد عراقی خارج شده است و این سخنان بخشی از تلاش برای بازگشت آنها به کرکوک می باشد.

وی افزود: در سایه مذاکرات برای تشکیل دولت جدید عراق حزب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی کردستان عراق قصد دارند بتوانند حاکمیت سیاسی خود را به کرکوک بازگردانند، از این رو بر این موضوع اصرار ویژه دارند.

در ارتباط با واکنش مردم کرکوک و احزاب در این استان نسبت به خواسته های گروههای کردی این روزنامه نگار اظهار کرد: واقعیت این است که بخش زیادی از جریانهای سیاسی ترکمانی و عرب سنی موافق حضور نظامی مجدد کردها در این استان نیستند و خود جریانهای کردی نیز با همدیگر اختلاف نظر شدید دارند به نحوی که همین امر سبب شده است که نتوانند استاندار جدید برای این استان انتخاب کنند.

سوران داودی تصریح کرد: بعید است سایر جریانهای سیاسی عراقی همانطور که اعلام کرده اند تن به مذاکره در خصوص کرکوک در چهارچوب مذاکرات تشکیل دولت جدید عراق بدهند.

گفتنی است اخیرا شماری از اعضای جریانهای سیاسی عراق تاکید کردند که کرکوک به هیچ عنوان بخشی از مذاکرات با گروههای کرد عراقی نیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.