حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور بعد از ظهر امروز یکشنبه ۱۱ شهریور در دیدار با فیلیپو گرندی کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، اظهار کرد: آمادگی برگزاری جلسات با سفرا در خصوص وضعیت پناهندگان و مهاجران را داریم و اطلاعات زیادی وجود دارد که آگاهی سفرا از آنها می تواند کمک زیادی کند.

وی افزود: در مورد فعالیت سازمان های مردم نهاد آمادگی برای همکاری داریم، البته این سازمان ها باید نقش کمک کننده داشته باشند.

ذوالفقاری با بیان اینکه در سال حدود ٧٠٠ هزار نفر از افراد غیرمجاز را به افغانستان بر می گردانیم، ادامه داد: بازگشت داوطلبانه مربوط به مهاجران مجاز است. در خصوص دستمزدها نیز به دلیل تغییرات ارزی در ایران، درآمد افغان‌ها کاهش یافته و تمایل به مهاجرت به اروپا دارند.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور، تصریح کرد: برای کاهش حضور غیرقانونی مهاجران افغان در کشور تلاش کرده این هزینه های حضور قانونی را کاهش دهیم. تمدید کارت آمایش آنها را تقریبا مجانی کرده ایم.

وی گفت: کاری را که بر خلاف مقررات کشور اما با کسب مجوزها انجام دادیم این بود که مهاجران بدون دریافت ویزا به افغانستان سفر کنند و برگردند چراکه نسل سوم و چهارم افغان‌ها از موطن اصلی خود هیچ شناخت و آشنایی ندارند.

ذوالفقاری با بیان اینکه اطلاعات حدود ٨٠٠ هزار نفر را که غیرقانونی حضور داشتند ثبت کرده ایم، خاطرنشان کرد: کار دیگری که انجام دادیم، حذف وثیقه در زمان صدور ویزا در افغانستان بود که برای تسهیل ورود قانونی این وثیقه ٣٠٠ یورویی حذف شد.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور عنوان کرد: در اجرای فرمان رهبر انقلاب کسانی که غیر مجاز وارد شده اند و داخل ایران صاحب فرزند شده اند، بیش از ١٠٣ هزار نفر از فرزندانشان بر اساس آمارهای رسمی در مدارس ما مشغول تحصیل هستند.

وی با اشاره به توافق انجام شده با دولت افغانستان، گفت: بسته تشویقی برای بازگشت داوطلبان از سوی دولت افغانستان اعلام شد، که محقق نشد. از دوستان مان در افغانستان خواستیم برای آشنایی نسل سوم و چهارم افغان ها فیلم هایی را تهیه کنند، اما آنگونه که مد نظر ما بود محقق نشد.

ذوالفقاری با بیان اینکه احتمال تشدید درگیری ها در افغانستان را زیاد می بینیم، اظهار کرد: تا زمانی که مشکل نا امنی و حداقل های زندگی در افغانستان وجود دارد، امید چندانی برای بازگشت مهاجران نداریم. امروز درگیری ها در افغانستان نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور، ادامه داد: اطلاعات نشان می دهد که تکفیری‌های کوچ کرده به افغانستان در حال فعالیت‌های پنهان هستند. وضعیت منطقه با ثبات نیست و اقدامات یکجانبه آمریکا نیز یکی از علل این موضوع است.

وی گفت: هرکجا درگیری شروع شده شاهد خاتمه یافتن آن نیستیم چراکه نظام بین الملل برای حل و فصل درگیری ها توان خود را از دست داده است.

ذوالفقاری در پایان تاکید کرد: هرچقدر که ما به دنبال ارائه خدمات به پناهندگان باشیم، کشورها و گروه هایی هستند که پناهندگان و آورگان جدیدی را در دنیا تولید می کنند و با این روند شاهد موج جدیدی از مهاجرین خواهیم بود، مگر اینکه کشورهای دنیا و سازمان ملل به دنبال صلح در کشور باشند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.