مجله آمریکایی «اسلیت» در گزارشی به قلم «فرد کاپلان» و تحت عنوان «آیا ماتیس نفر بعدی است که اخراج می‌شود؟» نوشت: طوفان توییتری اخیر ترامپ برای وزیر دفاع چندان امیدوارکننده نیست.

این گزارش افزود: به نظر می رسد جیم ماتیس وزیر دفاع آمریکا نفر بعدی باشد که به دلیل عدم وفاداری به ترامپ در صف [برکناری] باشد. ماتیس اظهارات یا حمایت‌هایی را علیه مواضع ترامپ ایراد کرده است، مخصوصا زمانی که بحث تقویت تعهدات آمریکا به ناتو و اطمینان بخشی به متحدان آسیایی مطرح بوده است. اما جدیدترین چالش‌های او به طور جدی مطرح شده و شخص ترامپ به او تاخته است.

در این گزارش آمده است: آخرین مورد سه شنبه اتفاق افتاد زمانی که در نشستی خبری از ماتیس درباره سرنوشت رزمایش‌های مشترک آمریکا با کره جنوبی سوال پرسیده شد. ترامپ در نشست با رهبر کره شمالی در سنگاپور قول داد که این رزمایش‌ها، به دلیل هزینه‌بر و تحریک‌آمیز بودن، تعلیق شوند. ماتیس روز شنبه مخالفت خود با اقدام ترامپ را صریح‌تر اعلام کرد. او گفت که تعلیق (رزمایش‌ها) به عنوان "اقدامی بر پایه حسن نیت" بود. ماتیس افزود "ما فعلا برنامه‌ای برای تعلیق رزمایش‌های دیگر نداریم."

 

بر اساس این گزارش، روز بعد، دونالد ترامپ بدون ذکر نام ماتیس یک توییت چهاربخشی را تحت عنوان "بیانیه کاخ سفید" منتشر کرد که در آن آمده بود «در این زمان دلیلی وجود ندارد که هزینه زیادی صرف رزمایش‌های مشترک کره جنوبی و آمریکا شود. ضمنا رئیس جمهور می تواند فورا رزمایش‌های مشترک با کره جنوبی و ژاپن را، در صورتی که خودش بخواهد از سر گیرد.»

مارک لندلر، روزنامه نگار نیویورک تایمز به نقل از مقامات وزارت دفاع آمریکا نوشت که اظهارات ماتیس باعث عصبانیت مقاماتی در کاخ سفید شده است. دور از ذهن نیست که تصور کنیم ترامپ از ادای احترام ماتیس به مک‌کین طی چند روز قبل از آن، عصبانی شده باشد.

مجله آمریکایی نوشت: ماتیس همیشه به نظر خارج از تیم ترامپ بوده است. ترامپ عمدتا او را به خاطر نام مستعارش "سگ دیوانه" به عنوان وزیر دفاع انتخاب کرد. به هنگام تصدی، ترامپ از اینکه ماتیس مخالف شکنجه و تلاش‌ها برای شروع جنگی جدید است، تعجب کرد. ماتیس همچنان در کنگره محبوب است و برای متحدان آمریکا اطمینان خاطری است. اگر ترامپ می‌خواست ماتیس را اخراج کند، با اعتراض علیه چنین اقدامی، مانع او می‌شدند. ترامپ شاید دیگر چنین حسی نداشته باشد. جمهوریخواهان اثبات کرده‌اند که قادر یا راضی به انتقاد از ترامپ نیستند. متحدان همچنان از ماتیس تمجید می‌کنند، اما آنها می‌دانند که ماتیس دیدگاههای دولت را منعکس نمی‌کند. ضمنا، اینکه نظر متحدان برای ترامپ اهمیت چندانی ندارد. در بیانی کوتاه، ماتیس مصونیت سیاسی خود را از دست داده است.

این گزارش نوشت: کسانی که ماتیس را می شناسند می گویند که او حداقل قبل از انتخابات میان‌دور‌ه‌ای خودش استعفا نخواهد کرد.

بر اساس گزارش فوق، درگیری فراتر از صرف از سرگیری رزمایش‌هاست. این بحث نشانگر درگیری و اختلاف عمیق‌تری درباره نحوه برخورد با برنامه تسلیحات هسته‌ای کره شمالی و امنیت شرق آسیاست. ماتیس خواهان جنگ نیست. قبل از شروع ماه عسل ترامپ و کیم، او در مقابل درخواست کاخ سفید برای طراحی نقشه جنگ مقاومت کرد، اما او طرفدار فشار مداوم بر کیم به منظور برداشتن گام‌هایی در مسیر خلع سلاح است. در این زمینه او هم نظر با مایک پامپئو و جان بولتون است. ترامپ در اینکه معتقد است که رهبر کره شمالی دوستی صادق با اهداف محترم است، تنهاست. اما پامپئو بیشتر مایل است که خودش را هم جهت با ترامپ کند تا اینکه با انتقاد به دفاع از منافع آمریکا بپردازد. بولتون هم که برای مدت طولانی خواهان بمباران کره شمالی (و ایران) بوده، بنظر می‌رسد که عقب نشسته است و منتظر شکست گفتگوها با پیونگ یانگ است.

مجله آمریکایی نوشت: اگر ماتیس، به دلخواه خود یا دستور ترامپ، کابینه را ترک کند، ترکیب کابینه تمام شامل افراد مطیع و هماهنگ خواهد بود. شایعه شده که سناتور لیندسی گراهام تمایل به تصدی وزارت دفاع دارد. گزینه دیکر سناتور تام کاتن است که مخالف شدید توافق هسته ای ایران است و این می تواند که ترامپ او را به عنوان گزینه در نظر گیرد.

فرد کاپلان در پایان گزارش خود نوشت: ماتیس وزیر دفاع ایده آل نبوده است، اما حداقل او کار خود را انجام داده است. او آخرین "فرد بالغ در جمع" دولت است. اگر اتاق‌های قدرت ترامپ مثل زمین بازی کودکان چموش باشد، باید منتظر باشیم که هرج و مرج در پنتاگون و در تعاملات با دوستان و دشمنان در سراسر اقیانوس‌ها جاری شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.