عبدالرضا هاشم‌زایی، نماینده تهران و عضو فراکسیون امید مجلس  با اشاره به بسته دوم ارزی دولت، گفت: اصولاً محدودیت و ممنوعیت در اقتصاد پاسخگو نیست و بسته دوم تا الآن موفق نبوده است. به‌عنوان‌مثال مواد پتروشیمی و فلزات صادراتی که هم بخش خصوصی تولید می‌کند و هم بخش دولتی، طبق بسته جدید ارزی باید در بورس با ارز ۴۲۰۰ تومان عرضه شود اما دلال‌ها و پولدارها با ارز ۴۲۰۰ تومان می‌خرند و سپس با ارز ۱۰ هزار تومان می‌فروشند و به دست مصرف‌کننده با ارز آزاد می‌رسد.

او ادامه داد: بنابراین باید قیمت این کالاها با ارز ثانویه و یا ارز آزاد به فروش برسد. گذاشتن این قیدوبندها موجب ایجاد رانت می‌شود. البته من شنیدم که بسته دوم را اصلاح کردند و قرار است که فلزات و پتروشیمی با ارز توافقی و آزاد در بورس مطرح شود و بجای اینکه نقدینگی به جیب دلال‌ها برود نقدینگی به واحدهای تولیدی می‌رود.

این مدیرعامل اسبق شرکت ملی مس، گفت: من به صورت سرانگشتی حساب کردم و متوجه شدم از ۲۰۰ هزار تن محصولی که شرکت مس تولید می‌کند حدود ۸ هزار میلیارد تومان پول به جیب دلال‌ها می‌رود. درصورتی‌که در حال حاضر شرکت مس می‌تواند با ارز توافقی محصولش را در بازار ثانویه بفروشد و نقدینگی‌اش بالا برود تا بتواند پروژه اجرا کند.

هاشم‌ زایی ادامه داد: اگر محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها را در اقتصاد برداریم التهاب می‌خوابد و حتی نرخ تعدیل می‌شود. من معتقدم اگر در بسته اول ارزی، ارز را ممنوع نکرده بودیم و نمی‌گفتیم ارز قاچاق است قیمت‌ها به این حد نمی‌رسید. ارز که از مواد مخدر بدتر نیست که برای آن شهید می‌دهیم اما مگر مواد مخدر در کشور نیست؟ بنابراین محدودیت در اقتصاد معنی نمی‌دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.