ایلاف گزارش داد، در جلسه اول پارلمان جدید عراق که امروز برگزار خواهد شد، اعضای جدید پارلمان مراسم ادای سوگند خواهند داشت و پس از آن جلسه با پخش سرود ملی و قرائت آیاتی از قرآن کریم و فاتحه برای شهدا آغاز خواهد شد، بعد از آن به ترتیب سلیم جبوری، رئیس سابق پارلمان عراق، فواد معصوم، رئیس جمهوری و حیدر العبادی، نخست وزیر عراق سخنرانی خواهند کرد، سپس روند انتخاب رئیس پارلمان که از اهل تسنن خواهد بود و دو معاون شیعه و کرد او مطابق با ساختار سهمیه‌بندی طایفه‌ای رایج در عراق از سال ۲۰۰۳ آغاز خواهد شد.

متن سوگندی که نمایندگان جدید ادا خواهند کرد، این است: به خداوند علی عظیم قسم یاد می‌کنم مسؤولیت‌ها و وظایف قانونی‌ام را با صداقت انجام دهم و از استقلال و حاکمیت عراق حفاظت کنم و منافع مردم را در نظر بگیرم و به دنبال حفاظت از خاک، آسمان، آب، منابع و ثروت‌های آن و نیز ساختار دموکرات آن باشم و در راستای حفاظت از آزادی‌های عمومی و شخصی و استقلال دستگاه قضایی تلاش می‌کنم و به اجرای صادقانه و بی‌طرفانه قوانین پایبندم و خداوند بر آنچه من می‌گویم گواه است.

پس از آن محمد علی زینی (۷۹ ساله)، از نمایندگان ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر به عنوان مسن‌ترین عضو ریاست جلسه اول پارلمان را بر عهده می‌گیرد و اسامی اعضای چهارمین پارلمان عراق را قرائت کرده و تاریخ برگزاری جلسه بعدی پارلمان را اعلام می‌کند و در آخر نیز سرود ملی خوانده می‌شود.

پارلمان با اکثریت دو سوم نمایندگان انتخاب رئیس جمهوری جدید را طی ۳۰ روز از تشکیل جلسه اول بر عهده خواهد گرفت، سپس رئیس جمهوری جدید نماینده فراکسیون اکثریت یا بزرگتر در پارلمان را مامور تشکیل دولت می‌کند و نخست وزیر ۳۰ روز برای تشکیل کابینه و معرفی آن به پارلمان جهت تایید زمان دارد.

دوره‌های پارلمانی قبلی

با تشکیل جلسه امروز پارلمان جدید عراق، چهارمین دوره پارلمانی در این کشور آغاز خواهد شد، پیش از این سه دوره در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ به عنوان دوره اول، دوره دوم در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ و دوره سوم در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ تشکیل شده است و دوره جدید برای سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ خواهد بود.

رئیس پارلمان به لحاظ سِنی دوره اول عدنان الباچه‌چی از لیست عراق به رهبری علاوی، رئیس پارلمان دوره دوم فواد معصوم از لیست ائتلاف کردستان و رئیس دوره سوم مهدی الحافظ از لیست ائتلاف عراق بود.

برخی پایگاه‌های شبکه‌های اجتماعی هزینه برگزاری جلسه امروز پارلمان را بین ۱۸ تا ۲۰ میلیون دلار اعلام کردند اما دفتر اطلاع‌رسانی پارلمان این موضوع را تکذیب کرده و بر تخصیص نیافتن هیچ مبلغی در بودجه پارلمان برای اعطای امتیازی به نمایندگان تاکید کرد.

این دفتر طی بیانیه‌ای اعلام کرد: ما ضمن تکذیب قطعی اخبار منتشر شده درباره هزینه‌های برگزاری جلسه اول پارلمان جدید تاکید می‌کنیم که پارلمان هیچ مبلغی را در دوره‌های دوم و سوم برای نمایندگان هزینه نکرده و در دوره فعلی نیز چنین اقدامی نمی‌کند و هیچ مبلغی در بودجه پارلمان برای امتیازدهی به نمایندگان اختصاص داده نشده است.

این دفتر در ادامه از انتشاردهندگان این موضوعات خواست در انتشار این دست خبرها اصل دقت و واقعیت‌گرایی را رعایت کرده و اطلاعات را از منابع واقعی‌شان بگیرند تا اطلاعات درست به افکار عمومی منتقل شوند.

فواد معصوم دوشنبه گذشته با صدور حکمی از پارلمان خواست اولین جلسه خود را امروز (دوشنبه) سوم سپتامبر به ریاست مسن‌ترین فرد برگزار کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.