بوریس جانسون، وزیر امور خارجه سابق انگلیس روز دوشنبه اعلام کرد راهبرد ترزا می‌، نخست وزیر انگلیس در خصوص خروج این کشور از اتحادیه اروپا (برکسیت) انگلیس را به سوی فاجعه پیش می‌برد، در حالی که به نظر می‌رسد ­نخست وزیر اکثریت پارلمان را برای تصویب توافق با اتحادیه اروپا در اختیار ندارد.

در حالی که دو ماه تا زمان تعیین شده از سوی لندن و بروکسل برای برکسیت باقی است، ترزا می‌ هنوز نتوانسته است هموطنان و حتی اعضای حزب خود را برای طرح برکسیت با هدف محدود کردن تاثیر برکسیت بر تجارت خارجی انگلیس قانع کند.

بوریس جانسون که به دلیل مخالفت با پیشنهاد نخست وزیر ترزا می، موسوم به «طرح چکرز» از سمت خود استعفا داده بود روز دوشنبه دوباره مخالفت خود را با این موضوع اعلام کرد.

 وزیر امور خارجه سابق انگلیس در نشریه دیلی تلگراف نوشت: با اتخاذ تدابیر مطرح شده در چکرز ما به جنگ پرچم سفیدی می‌رویم که بر سر خود افراشته ایم. اگر به این مسیر ادامه دهیم از پیشرفت‌هایی که در برکسیت حاصل شده نیز محروم می‌شویم. افراد می‌بینند که چکرز هم معنی فاجعه است.

او تصریح کرد، برکسیت ارائه شده از سوی ترزا می، مانع از رقابت بهتر انگلیس و عقد قرارداد‌های تجارت آزاد جاه طلبانه با دیگر کشور‌ها می‌شود.

جانسون گفت: ما همچنان در تاکسی اتحادیه اروپا می‌مانیم، اما این بار در صندوق عقب زندانی هستیم بدون آنکه بتوانیم کلامی در مورد سرنوشت خود بگوییم.

ترزا می‌ ماه ژوئیه یک «کتاب سفید» ارائه کرد که در آن به خصوص ایجاد یک منطقه «تجارت آزاد» با اتحادیه اروپا را بر اساس مجموعه قوانین مشترک مربوط به کالا‌ها و بخش کشاورزی و غذایی پیشنهاد داده بود.  به نوشته نشریه تایمز نخست وزیر انگلیس اکثریت را برای تصویب در پارلمان در اختیار ندارد. پارلمان نظر نهایی را در این مورد خواهد داد. تاکنون حدود ۲۰ نماینده محافظه‌کار به کمپین مخالفت با برکسیت پیوسته اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.