یک روزنامه آمریکایی در گزارشی از وضعیت زندگی کلیمیان در ایران، نوشت: حکومت ایران به هزاران کلیمی این امکان را می‌دهد که در کمال آرامش مراسم عبادی خود را انجام دهند.

 روزنامه «یو .اس. ای. تودی» در گزارش خود به نقل از  «سعید نجات گلشیرازی» خاخام کلیمی نوشت: «ما تمام امکانات مورد نیاز برای برگزاری آیین‌هایمان را داریم و می‌توانیم نماز و نیایش خود را بسیار آزادانه انجام دهیم. ما هیچ مشکلی نداریم و حتی می‌توانم به شما بگویم که در بسیاری از موارد نسبت به مسلمانان از احترام بیشتری برخورداریم. همان‌طور که می‌بینید ما حتی نیروی انتظامات در اینجا (کنیسه) نداریم.»

بر اساس آمار کمیته کلیمیان تهران، اینک بین 12 تا 15 هزار کلیمی در ایران زندگی می‌کنند.

به گفته خاخام گلشیرازی و دیگر اعضای ارشد کمیته کلیمیان ایران، با وجود برداشت‌های خارج از کشور نسبت به بد رفتاری حکومت ایران با کلیمیان، اکثر آن‌ها روابط خوبی با حکومت دارند.

 «همایون نجف آبادی» از اعضای ارشد کمیته کلیمیان تهران گفت: «اکثریت مسلمان جامعه ایران ما را پذیرفته‌اند. در ایران  به خاطر تخصصمان و رفتار منصفانه در تجارت با ما با احترام برخورد می‌شود و هرگز تهدید نشده‌ایم.»

وی در ادامه از حضور بیشتر کلیمیان در تهران، اصفهان و شیراز اشاره کرد و گفت در ایران حدود 35 کنیسه وجود دارد.

نجف آبادی به مشاغل کلیمیان در ایران چون مغازه داری، پزشکی، مهندسی و موارد دیگر نیز اشاره کرد.

این روزنامه سپس به سخنان «سیامک مره صدق» نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی (در دوره هشتم، نهم و دهم) پرداخت.

 مره صدق که جراح عمومی نیز است ،با اشاره به زندگی مسالمت آمیز هم‌کیشان خود در ایران  و این که کلیمیان در ابتدا خود را ایرانی و سپس کلیمی در نظر می‌گیرند، گفت: «ما موجودیتی خارج از ملت ایران نیستیم بلکه بخشی از آن در گذشته بوده و در آینده نیز خواهیم بود. من شاید به عبری دعا کنم اما فقط می‌توانم به زبان فارسی فکر کنم.»

وی ادامه داد: «فکر نمی‌کنم اسرائیل یک دولت یهودی باشد زیرا هیچکس در اسرائیل بر اساس آموزه‌های تورات زندگی نمی‌کند. این باور کلیمیان در ایران است.»

 وی درباره «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا  نیز گفت: «ترامپ یک بزدل است که انسانیت خود را از دست داده و معنویت را نیز فراموش کرده است. او می‌خواهد بخش‌های بزرگی از جهان را تنها به نفع یک گروه کوچک سرمایه‌دار تخریب کند.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.