به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، جوماخون گیسوف، معاون کمیته اجرایی ساختار ضد تروریستی منطقه‌ای " سازمان همکاری شانگهای " روز دوشنبه گفت: تروریست‌های داعش گروه‌های خرابکار را به کشور‌های اروپایی، روسیه و جمهوری‌های آسیای مرکزی اعزام می‌کند.

او گفت: " انهدام کانون‌های تروریستی در سوریه دیگر گروه‌های افراطی را بر آن می‌دارد تا دوباره ساماندهی شوند و رؤسای آن‌ها فعالیت‌های شاخه‌های خود را در خارج تشدید کنند. ساختار‌های ویژه ایجاد شده توسط داعش، گروه‌های تروریستی را آموزش می‌دهد و به اروپا، کشور‌های آسیای مرکزی و جنوب شرقی آسیا و روسیه می‌فرستد. "

نهاد ضد تروریستی سازمان همکاری شانگهای مأموریت دارد تلاش‌های کشور‌های عضو این سازمان را با هدف مبارزه با تروریسم، جدایی طلبی و افراط گرایی هماهنگ کند.این سازمان داده‌های مربوط به تروریستها و حامیان آن‌ها را جمع آوری،در سازماندهی عملیات جستجوی مجرمان شرکت و درباره ارتباط با سازمان‌های بین المللی مذاکره می‌کند.

گروه تکفیری تروریستی داعش و حامیان اصلی آن آمریکا و سعودی‌ها، برنامه گسترده خود را برای ناامن‌سازی هر چه بیشتر مرز‌های شمالی جمهوری اسلامی و همچنین محیط امنیتی روسیه مصرانه به پیش می‌برند. در این میان اما، علاوه بر فتنه‌انگیزی فرقه وهابیت و حکومت عربستان سعودی، یک طرح فرامنطقه‌ای هم در جریان است که هدف آن جنگ نیابتی آمریکا با دو رقیب بین‌المللی خود یعنی چین و روسیه است.

به نظر می‌رسد که آمریکا بی‌میل نیست با یک تیر سه نشان بزند و از طریق مزدوران اجیر شده داعش، علاوه بر ایجاد ناامنی در مرز‌های شمال شرقی جمهوری اسلامی، از طریق ایجاد بی‌ثباتی و معضلات امنیتی در حیات خلوت روسیه و همچنین استان شرقی شین جیانگ چین، به هزینه عربستان سعودی و متحدان منطقه‌ای، ضرب شستی به مسکو و پکن نشان دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.