الیوم السابع گزارش داد، فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از گفت‌وگوی تلفنی با غسان سلامه، نماینده ویژه سازمان ملل در امور لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: خشونت، درد و رنج مردم این کشور را که شایسته صلح و امنیت هستند، افزایش می‌دهد.

وی از همه طرف‌های درگیر خواست به درخواست سازمان ملل پاسخ داده و روز سه شنبه با میانجی‌گران دیدار کنند و هر چه سریع‌تر به درگیری‌ها پایان دهند.

موگرینی گفت، در این باره با سلامه هم گفت‌وگو کرده است.

وی تاکید کرد، اتحادیه اروپا به منظور تقویت نهادهای حاکمیتی لیبی، کمک به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و تشکیل نیروهای امنیتی، همکاری خود را با سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای ادامه خواهد داد.

درگیری‌های مستمر در هفته اخیر در طرابلس منجر به کشته شدن ۴۷ تن و زخمی شدن دست کم ۱۲۹ تن دیگر شده است. به دنبال این امر و فرار زندانیان زندان "عین زاره" شورای ریاستی وابسته به دولت وفاق ملی در این استان و حومه آن حالت فوق‌العاده اعلام کرده است.

همچنین علی مفتاح المحروق، سفیر سودان در لیبی روز دوشنبه در یکی از محله‌های طرابلس از سوی افراد مسلح مورد حمله قرار گرفت.

از سوی دیگر، دولت وفاق ملی لیبی هر گونه حمله به ساختمان نخست وزیری، مقر اصلی شورای ریاستی این در طرابلس را رد کرد.

روز دوشنبه صدای تیراندازی در داخل مقر شورای ریاستی دولت وفاق ملی شنیده شد و یک منبع در گارد ریاستی وابسته به دولت وفاق ملی در این زمینه گفت، صدای تیراندازی به خاطر درگیری میان گارد ویژه فائز السراج، نخست‌وزیر دولت توافق ملی لیبی و نیروی امنیتی دیگر در بخش تحقیقات جنایی بود. در این درگیری دو تن جراحت سطحی برداشتند اما شرایط در مقر شورا عادی است.

از طرفی هم، وزارت بهداشت وابسته به دولت وفاق ملی در بیانیه‌ای در فیس‌بوک اعلام کرد، در درگیری‌های مسلحانه اخیر ۴۱ تن کشته و ۱۲۸ تن زخمی و هشت تن دیگر مفقود شده‌اند.

 

همچنین یوسف ابوبکر جلاله، وزیر مشاور امور مهاجران و آوارگان در دولت وفاق ملی گفت، به دنبال این درگیری‌ها در طرابلس، ۱۸۲۵ خانواده لیبیایی آواره شده‌اند.

وی احتمال داد، در صورت افزایش درگیری‌های مسلحانه و کشیده شدن آن به مناطق دیگر، خانواده‌های زیادی آواره شوند.

جلاله گفت، اوضاع این خانواده‌ها بسیار بد است، دولت پنج مدرسه برای اسکان آنها اختصاص داده و تیم‌های هلال احمر و هیئت امدادرسانی لیبی کمک‌های لازم را ارائه می‌کنند.

 

از ۲۶ اوت طرابلس شاهد درگیری میان گروه‌های مسلح مختلف است که تقریبا همه وابسته به دولت وفاق ملی هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.