تفسیر و پژوهش های خبری، طرح شعار «ای آنکه مذاکره شعارت، استخر فرح در انتظارت» از سوی دلواپسان در جریان تجمعی در فیضیه قم انعکاس گسترده ای در فضای سیاسی کشور پیدا کرد، افراد و گروه های مختلف از هر دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب در مخالفت با این حرکت تخریبی و تفرقه افکنانه موضع گیری و آن را محکوم کردند. حتی خود رئیس جمهوری نیز در مجلس شورای اسلامی و در خلال پاسخ به سووالات نمایندگان، خطاب به آنها گفت: &#۳۹;ببینید کار کشور به کجا رسیده که رئیس جمهور را تهدید به مرگ می کنند.&#۳۹;

به رغم این واکنش ها، انتشار فیلمی در فضای مجازی از یکی از مداحان مشهور در مراسم روز عرفه که با اشاره به اقدامات مرحوم آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی و برنامه‌های دولت حسن روحانی می‌گوید: «اون یارو آخرش در استخر مرد، این یارو هم آخرش در استخر می‌میرد.» حکایت از اصرار بر تداوم این بی اخلاقی سیاسی دارد.

در یکی از جدیدترین اظهار نظر ها و در راستای اهداف و انگیزه های تخریبی دلواپسان، یکی از افراد برجسته این گروه که خود را مورخ می داند و مدیریت یکی از مووسسات پژوهشی تاریخی را بر عهده دارد شعار مذکور را مقدس خوانده و آن را ارزنده ترین شعار تجمع فیضیه قم دانسته است. 

در همین رابطه گفت وگویی انجام داده ایم با ناصر ایمانی فعال سیاسی اصول گرا که در پی می آید:

**ایرنا؛ چرا دلواپسان با چنین اظهار نظرهایی به تداوم این جریان علاقه مند هستند؟

ایمانی؛ در هر دو طیف اصلی سیاسی کشور اقلیتی تندرو حضور دارند. من معتقدم که نباید اصلا به این اخبار اعتنا کرد. اگر در انعکاس چنین تجمع های ناصحیحی عمدی وجود ندارد، نباید تا این حد اظهار نظر برخی از افراد را بزرگ نمایی کنیم. چنین افرادی از جایگاه سیاسی خاصی در هیچ یک از جریان های سیاسی برخوردار نیستند.

چرا باید حرف های آنها را پوشش خبری بدهند. افراد زیادی هستند که اظهار نظرهای مختلفی می کنند. لزومی ندارد همه آنها را انعکاس بدهیم. کار خبری کردن در چنین مواردی اغراض سیاسی دارد. این کار زنده نگه داشتن آن موضوع است و در راستای اهداف همان کسانی است که آن تجمع را برگذار کردند. آنها خواهان زنده نگه داشتن این موضوع در رسانه ها هستند.

** چرا وقتی کسی که برای خود یک جایگاه علمی قایل بوده و در رأس یکی از موسسات پژوهشی قرار دارد، چنین اظهار نظری می کند؟

ایمانی: آقای حمید روحانی از جایگاه سیاسی خاصی برخوردار نیست. بنابر این اظهار نظرش دراین خصوص به خودش مربوط است و بیانگر رویکرد جریان اصولگرا در این مورد نیست. اگر وی در حوزه تخصصی خودشان که تاریخ است اظهار نظر بکند قابل توجه است. اما اظهاراتش در این زمینه به نظر من نباید توجهی به آنها داشته باشیم.

**ایرنا؛ درست است که چنین افرادی از جایگاه سیاسی برخوردار نیستند اما به نظر شما انتشار چنین سخنانی باعث تقویت و تداوم اقدماتی نظیر آنچه در فیضیه قم اتفاق افتاد، نمی شود؟

ایمانی: اگر بزرگان اصول گرا در مورد تجمع قم و شعاری که داده شد، اظهار نظر نمی کردند و واکنشی نشان نمی دادند و آن را ناصحیح نمی دانستند، در آن صورت پوشش خبری و پرداختن به آن توجیهی داشت. ولی زمانی که همه از مراجع و روحانیون برجسته و بزرگان اصول گرا آن را ناصحیح دانسته اند به نظر من دیگر موضوع تمام شده است. نیازی نیست که به آن پرداخته شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.