مجتبی ذوالنوری در حاشیه جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس در جمع خبرنگاران گفت: رهبر معظم انقلاب بعد از نقض برجام توسط آمریکا و رفتار دو گانه اروپایی ها که موضع شفافی نمی گیرند دستور دادند سازمان انرژی اتمی آمادگی ایجاد کند که اگر اروپایی ها همراه آمریکا شدند و منابع ایران را در برجام تامین نکردند و خواستیم برگشت پذیری را محقق کنیم این آمادگی از قبل ایجاد شده باشد.

وی ادامه داد: رهبرمعظم انقلاب فرمودند در فاز اول باید بتوانیم ظرف دو سال به تولید ۱۹۰ هزار سو برسیم. به دنبال این فرمایش رییس سازمان انرژی اتمی گفت که دو کارخانه و دو سالن مونتاژ ایجاد کردیم که بتوانیم ۶۰ سانتریفیوژ را در روز مونتاژ کنیم تا بازگشت پذیری را تسریع بخشد.

وی گفت: ما به دلیل آن که در آستانه ارائه گزارش شش ماهه پنجم پیشرفت برجام هستیم، گفتیم که محتوای گزارش را با بررسی این موضوع تکمیل کنیم.

نماینده مردم قم در مجلس افزود: ما روز گذشته - دوشنبه - از دو سایت هسته ای فردو و نطنز بازدید کردیم در فردو اقدامات خوبی در زمینه تولید ایزوتوپ های پایدار صورت گرفته است، بر این اساس امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک توان جداسازی ایزوتوپ های پایدار را داشته باشیم.

ذوالنور ادامه داد: ما حدود ۱۵۰ ایزوتوپ پایدار و ۳۰ ایزوتوپ غیر پایدار داریم که مجموع آن ۱۸۰ ایزوتوپ است و این پیشرفتی در صنعت و تولید ما محسوب می شود زیرا ما این تعداد ایزوتوپ را در گذشته نداشتیم. 

وی تاکید کرد: امروز بحمدالله کارهای خوبی صورت گرفته و زمینه انعقاد قرارداد با روس ها فراهم شده است، پایه کار در فردو آماده شده است، مراحل آزمایشی با همکاری روس ها اتفاق افتاده است، زیرساخت هایی را سازمان انرژی اتمی ایجاد کرده که کار قابل توجه است. 

وی با اشاره به افتتاح چند آزمایشگاه در روز گذشته در فردو گفت: یکی از آزمایشگاه ها، در راستای تولید مواد است و این آزمایشگاه برای زمانی که بخواهیم سانتریفیوژ بسازیم و آلیاژها و مواد مربوطه را تولید کنیم .

**مجتمع ملی خلاء فروردین افتتاح می شود

ذوالنور گفت:روز گذشته ساختمان مجتمع ملی خلاء را در فردو کلنگ زنی کردیم که اگر بتوانیم این مجتمع را بسازیم بسیار اقدام خوبی است. فروردین ۹۸ شاهد افتتاح این مجتمع خواهیم بود.

وی با بیان این که در بحث هسته ای ،عرصه پزشکی و سایر صنایع خلاء بسیار کارآمد است، اظهار داشت: کلنگ این ساختمان زده شد و امیدواریم هر چه زودتر ساختمان ساخته شود.

**توانایی مونتاژ ۶۲ سانتریفویوژ در روز را داریم

وی در مورد بازدید از نطنز گفت: ما در این بازدید تلاش داشتیم فضایی که برای تحقق بیانات رهبر معظم انقلاب در مورد ایجاد ۱۹۰ هزار سو سوخت هسته ای را بررسی کنیم، که آیا ایجاد شده یا خیر، ما بخش های مختلف را بررسی کردیم.

وی افزود: ما خط تولید ماشین های پیشرفته غنی سازی مثل IR۲M که بسیار از IR۱ پیشرفته تر است، سو بالاتری دارد را بررسی کردیم.

ذوالنور ادامه داد: ما IR۴، IR۵ و IR۶ آماده برای تولید در حد انبوه و صنعتی داریم البته ما فعلا این کار را انجام نمی دهیم چون در چارچوب برجام هستیم اگر برجام رابر هم بزنند و ما بخواهیم بازگشت را شروع کنیم به نقطه زمان تحویل برجام باز نمی گردیم با این مقدماتی که انجام دادیم توانمان بالاتراز دوران برجام است.

وی گفت: دکتر صالحی گفت که قادریم در روز ۶۰ سانتریفیوژ تولید کنیم، ولی من روز گذشته با حساسیت سکو های مونتاژ را شمردم که ببینم این ۶۰ تا واقعیت دارد یا خیر که دیدم دو بال ۳۱ تایی است که ما میتوانیم ۶۲ سانتریفیوژ در روز مونتاژ کنیم.

ذوالنور افزود: در این زمینه از سازمان انرژی اتمی ونسل توانمند و جوانمان تشکر می کنم که فعالانه در این زمینه کار کرد و ریسک را برای طرف های ما بالا برد یعنی اگر اروپایی ها تعهدات خود را انجام ندهند ما به شروع کار هسته ای بازگردیم برگشت افتخارآمیز داریم و یقینا آنان ناراحت و پشیمان خواهند شد.

وی تصریح کرد: ما امروز هزینه ها را برای دیگران بالا بردیم در این شرایط معتقدم اگر اروپایی ها عاقل باشند نبایند برجام را از دست بدهند چون توان بازگشت ما قوی است و بازگشت پذیری ما ممکن است.

وی ادامه داد: گزارش نهایی شش ماه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به زودی به مجلس ارائه می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.