عباس آخوندی در پایان بازدید از پروژه های عمرانی بندرامام خمینی در جمع خبرنگاران گفت: در این بازدید چند پروژه مهم به بهره برداری رسید و چند پروژه دیگر عملیات اجرایی آنها آغاز شد که از جمله افتتاح پروژه احداث سیلوی ۵۰ هزار تنی غلات است که تخلیه سیلو مستقیما در زمان اتصال به شبکه ریلی انجام می شود. سرمایه گذار برا این پروژه ۳۰۰ دستگاه واگن فله بر  سفارش داده که با ۱۰۰ واگن فعالیت را آغاز کرده است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: پروژه دیگر بازدید از مراحل احداث سیلو بتنی ۱۵۰ هزار تنی غلات بود که بخش خصوصی برای احداث آن سرمایه گذاری کرده و ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. این سیلو در زمان ساخت به سیستم مکانیزه انتقال بار به طور مستقیم از کشتی به سیلو و از سیلو به شبکه ریلی مجهز خواهد شد.

آخوندی با اشاره به بازدید از اسکله پایانه صادرات نفتی گفت: آبخور این اسکله اخیرا در پی لایروبی آن از ۱۰ به ۱۲ متر افزایش یافته و امکان پهلوگیری همزمان دو کشتی ۴۵ هزار تنی فراهم شده است در حالی که شناورهای ۳۰ هزار تنی می توانستند پهلوگیری کنند.

وی از دیگر پروژه های امروز بندر امام را آغاز تعمیرات اساسی  اسکله های ۲۷ تا ۳۴ بندر امام عنوان و اظهار کرد: این پروژه با ۵۵ میلیارد تومان از امروز آغاز شد و طی آن ۸ اسکله تعمیر اساسی می شوند تا هم امکان روزآمد شدن این اسکله ها فراهم شود و هم بهره وری آنها افزایش یابد.

آخوندی با بیان اینکه در مجموع ۲۷۰ میلیارد تومان پروژه دولتی و ۱۷۰ میلیارد تومان پروژه خصوصی سرمایه گذاری شد، گفت: در این بندر ۱۱ هزار هکتار پس کرانه داریم که امکان ارتقاء بندر امام به بنادر نسل سوم را فراهم می کند. بنادر نسل سوم بنادری هستند که در آنها امکان راه اندازی تاسیسات ایجاد ارزش افزوده برای مواد اولیه مانند غلات، شکر  و دیگر مواد اولیه را فراهم می کند.

وی گفت: امروز همچنین ۶۰۰ میلیارد تومان تفاهم نامه امضا کردیم تا بخش خصوصی با فاینانس خارجی، کارخانه تولید بتانول از غلات بخصوص ذرت تولید کند که به آن بیواتانول گفته می شود. این محصول به بنزین اضافه شده و برای حفظ محیط زیست از اهمیت بالایی برخوردار است.

وزیر راه در خصوص پاکسازی کانال آبراهه خور موسی در بندر امام افزود: در این آبراهه در زمان جنگ ۸ کشتی اقیانوس پیما در آن غرق شده اند که در طول این سالها کشتی هایی که قرار بود در بندر امام پهلوگیری کنند باید از لابلای آنها عبور می کردند. از همین رو سال گذشته قراردادی با شرکت های ایرانی به ارزش ۱۱۰ میلیارد تومان به امضا رساندیم تا این کشتی ها را در کف دریا قطعه قطعه کنیم. تاکنون ۶ کشتی شناورسازی شده و کشتی هفتم تا دو ماه آینده شناورسازی می شوند.

در ادامه، محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی چند پروژه و بهره برداری از چند پروژه دیگر در بندر امام خمینی گفت: ۴۰۰ میلیارد تومان مجموع سرمایه گذاری ها بود و ۶۰۰ میلیارد تومان نیز ارزش تفاهم نامه احداث کارخانه تولید بیواتانول بود که در مجموع ارزش سرمایه گذاری ها در بندر امام به هزار میلیارد تومان می رسد.

وی رویکرد این سازمان را استفاده از پس کرانه های بندر عنوان و اظهار کرد: قرار است پس کرانه ها به فضایی برای تولید تبدیل شده و بدنبال آن سهم بنادر از حمل و نقل دریای  افزایش یابد که در نتیجه رقابت پذیر بنادر ما در منطقه ارتقاء خواهد یافت.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در پی اجرای این سیاست در نظر داریم ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی بندر شهید رجایی و ۴۰۰ هکتار اراضی بندر شهید بهشتی را به محلی برای احداث کارخانه های تولیدی و ایجاد ارزش افزوده تبدیل کنیم.

به گفته راستاد این الگو در بندر امیرآباد نیز پیاده سازی شده و شاهد فعالیت بخش خصوصی برای ایجاد شرکت های ارزش افزوده در پس کرانه ها هستیم.

این مقام مسئول ادامه داد: از کشورهای خارجی شامل کشورهای منطقه و همچنین کشورهای اروپایی برای فعالیت در پس کرانه های بندری سرمایه گذار داریم که از جمله از اروپا سرمایه گذار برای تاسیس کارخانه فراوری و بازیافت پسماندهای صنعتی حاضر شده است.

وی گفت: بدنبال افزایش توان ظرفیت پذیرش کشتی ها در بندر امام هستیم که به همین منظور ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری برای افزایش دسترسی به بندر امام آغاز خواهد شد و ظرف یک سال آینده لایروبی اسکله این بندر به اتمام خواهد رسید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.