«احمد بن عبدالعزیز» برادر ناتنی ملک سلمان و عضو شورای عالی خانواده سلطتنی عربستان که در لندن اقامت دارد، شب گذشته مجبور شد مقابل معترضان به اقدامات عربستان در یمن و بحرین، خود و خاندان سعودی را از جنگ یمن مبرا کند.

طبق ویدئوی منتشر شده، جمعی از معترضان به عربستان دوشنبه‌شب در مقابل نزدیکی منزل «احمد بن عبدالعزیز» تجمع کرده و شعار مرگ بر آل سعود سر می‌دادند که این شاهزاده سعودی در واکنش به این مسئله، میان معترضان آمد و از آن‌ها خواست تا علیه آل سعود شعار ندهند.

وی به افرادی که در نزدیکی منزلش تجمع کرده بودند و علیه خاندان آل سعود شعار می‌دادند گفت که مسئولیت جنگ یمن به گردن برادرش ملک سلمان و ولی‌عهد عربستان است و خانواده آل سعود دخالتی در این قضایا ندارند. او همچنین گفت که آرزو دارد جنگ یمن همین امروز پایان یافته و به فردا نکشد.

او در پاسخ به معترضان بحرینی که خواستار دخالت عربستان برای پایان دادن به نقض موارد حقوق بشری و نقض حقوق بازداشت شدگان شده بودند نیز گفت: «اگر دست ما بود ان‌شا‌الله که [اوضاع] بهتر می‌‌شد».

 

اعلام برائت برادر ملک سلمان از اقدامات پادشاه و ولی‌عهد سعودی در یمن و بحرین به وضوح نشان از چند دستگی در درون خاندان سلطتنی دارد.

«احمد بن عبدالعزیز» در سال ۲۰۱۲ در حالی که خود را آماده منصب ولی‌عهدی کرده بود، از پست وزارت کشور عربستان برکنار شد و به جای او «محمد بن نایف» ولی‌عهدی را بر عهده گرفت.

این شاهزاده سعودی سال گذشته از ترس بازداشت خود به دست محمد بن سلمان به اروپا فرار کرد.

در همین حال و با انتشار ویدئوی شب گذشته، برخی کاربران سعودی در شبکه‌های اجتماعی با هشتک (#نبایع_أحمد_بن_عبدالعزیز_ملکاً ) اعلام کرده‌اند که حاضرند با احمد بن عبدالعزیز به عنوان پادشاه عربستان بیعت کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.