به گزارش خبرگزاری رویترز، آرندت فریتاگ فون لورینگهوفن، رئیس اطلاعاتی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در عین حال تأکید کرد: داعش به رغم شکست‌هایی که متحمل شده، می‌کوشد از میان زنان و کودکان نیروهای جدید جذب کند.

وی اظهار کرد: تضعیف داعش باعث شده که القاعده فرصتی به دست آورد تا برای بازگشت به وضعیت قبلی خود تلاش کند.

این مقام ناتو با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در کشمیر، افغانستان، سوریه، یمن، سومالی و شمال آفریقا، اظهار کرد: در حالی که داعش در چهار-پنج سال گذشته توجه جهانیان را به خود جلب کرده، القاعده به آرامی در حال بازسازی ظرفیت‌ها و شبکه‌های جهانی خود است.

فون لورینگهوفن گفت: هدف راهبردی القاعده همانند داعش این است که رهبری شبه‌نظامیان و افراطی‌های دارای تفکرات مشابه را به دست آورد.

وی اضافه کرد: رقابت برای جذب نیرو میان این دو گروه افراطی بزرگ به طور بالقوه تهدید تروریسم علیه ناتو و شرکای ما را افزایش می‌دهد.

این مقام ناتو تصریح کرد، این ائتلاف نظامی برآورد می‌کند که حداکثر توان انسانی داعش در سوریه و عراق از ۳۹ هزار نیرو به چیزی حدود نصف این مقدار یعنی ۱۸ تا ۲۰ هزار نیرو رسیده که البته اغلب این افراد در این دو کشور پراکنده و مخفی هستند.

وی گفت: یک روند نگران‌کننده این است که داعش تلاش خود را بر روی استفاده از پروپاگاندا جهت افراطی کردن زنان و کودکان متمرکز کرده است و این افراد، اهداف جدید عضوگیری برای این گروه محسوب می‌شوند.

رئیس اطلاعاتی ناتو بیان کرد: این روند ممکن است باعث افزایش دست داشتن زنان و کودکان در برنامه‌ریزی و اجرای حملات از جمله در کشورهای عضو ناتو شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.