حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده محلات و دلیجان در نطق میان دستور جلسه (چهارشنبه) علنی مجلس شورای اسلامی با مطرح کردن این سوال که چرا رئیس جمهور از مردم عذرخواهی نمی‌کند، اظهار کرد: براساس اصل ۱۱۳ مسئولیت اجرای قانون اساسی با رئیس جمهور است. براساس اصل ۱۲۱ آقای رئیس جمهور قسم یاد کرده که پاسدار قانون اساسی بوده و همه استعداد و صلاحیت خود را در راه ابقای مسئولیت‌هایی که به عهده گرفته‌اند، خرج کنند.

سلیمی ادامه داد: آقای رئیس جمهور! آیا در این راستا به وظیفه خود عمل کرده‌اید؟ اصل ۳ بند ۱۲ قانون اساسی پی‌ریزی اقتصاد صحیح و عادلانه بر طبق ضوابط اسلامی جهت ایجاد رفاه و رفع فقر و برطرف ساختن هر نوع محرومیت در زمینه تغذیه، مسکن، کار، بهداشت و تأمین بیمه است. آیا این اصل را اجرایی کرده‌اید؟

نماینده محلات گفت: این حجم نقدینگی یک تریلیون و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان که روزانه ۱۶۰۰ میلیون تومان به آن اضافه می‌گردد همان اقتصاد صحیح است؟

وی با اشاره به نطق‌های تبلیغاتی رئیس جمهور گفت: در آن زمان گفتید «آنچنان رونقی ایجاد کنیم که کسی نیاز به یارانه نداشته باشد.» آیا واقعا این طور شد؟ قیمت ارز به طور لحظه‌ای بالا و پایین شده و هر لحظه به مردم اضطراب و استرس وارد می‌شود. آیا نباید عذرخواهی کنید؟

سلیمی افزود: یادتان هست می‌گفتید «مردم! شیر خشک کمیاب شده» آیا امروز این گونه نیست؟ شما موظف به تأمین مسکن مردم هستید. آیا می‌دانید اجاره‌نشین‌ها چه می‌کشند؟ چرا قانون اساسی را فراموش کردید؟

نماینده محلات ادامه داد: مسئولیت ایجاد کار براساس نص قانون اساسی با شماست. می دانید چه تعداد بیکار داریم؟ تصور می‌کنید با ارائه برخی آمارها بیکاری برطرف می‌شود؟ می‌دانید در برخی خانه‌ها چند بیکار وجود دارد؟

وی با اشاره به اصل ۱۹ قانون اساسی گفت: براساس این اصل مردم ایران از هر قومی که باشند از حقوق برابر برخوردار هستند. رنگ، نژاد، زبان و مانند این‌ها سبب امتیاز نخواهد شد. ببینید چطور در کشور قوم‌سالاری راه افتاده است؛ هر کس از حزب و گروه مقرب باشد پذیرفته می‌شود و هر کس منتقد باشد، باید با چوب تکفیر آن را دور کرد.

سلیمی با اشاره به اصل ۲۲ قانون اساسی اظهار کرد: حیثیت، حقوق، جان، مال، مسکن و شغل اشخاص از تعرض مصون است. آیا می‌دانید ثروت مردم به یک چهارم تقلیل پیدا کرده؟ آیا این مصون ماندن از تعرض است؟‌ افزایش قیمت دلار تا مرز ۱۴ هزار دلار چه معنا و مفهومی دارد؟ آیا نباید از مردم به خاطر تعطیلی کارخانه‌ها و بیکاری کارگران عذرخواهی کرد؟

وی ادامه داد:‌ براساس اصل ۲۹ قانون اساسی برخوداری از تأمین اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری، پیری، سرپرستی، در راه ماندگی و... بر عهده جنابعالی است. آیا می‌دانید بازنشستگان حقوق بخور و نمیر دارند؟ آیا خود راضی هستید فقط یک ماه با حقوق یک بازنشسته سرکنید؟ آیا واقعا این طور است که جنابعالی سطح زندگی خود را در سطح زندگی فقرا قرار داده‌اید؟ پس مسئله حقوق‌های نجومی چیست؟  

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اصل ۳۰ قانون اساسی گفت: دولت موظف است مسائل آموزش و پرورش رایگان تا پایان دوره متوسطه را فراهم کند. امروز از ما بهتران در مدارس VIP با شهریه چند ۱۰ میلیونی تحصیل و دیگران در موقع تحصیل از داشتن سرپناه محروم‌اند. آیا تاکنون وارد مدارس کپری شده‌اید؟

سلیمی خطاب به رئیس جمهور ادامه داد: براساس بند یک اصل ۴۳ قانون اساسی تأمین امکانات لازم برای تشکیل خانواده بر عهده شماست. آیا امروز یک جوان امکانات لازم برای تشکیل خانواده را در اختیار دارد؟ آیا می‌دانید اگر بخواهد صرفا یک حلقه ساده ازدواج بخرد با چه مسائلی مواجه است؟ آیا از قیمت لوازم خانگی اطلاع دارید؟ آیا نباید از مردم عذرخواهی کنید؟

نماینده محلات در پایان گفت: باید بگویم که مجلس موافق قانون شفافیت بود اما این قانون ناقص بود که مجلس به آن رأی نداد. آن خبرگزاری که نوشته است مجلس با قانون شفافیت مخالف است اشتباه نوشته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.