نماد  گرگ کاپیتول تندیسی مفرغی از ماده گرگی در حال شیر دادن به دو برادر دوقلو به نام‌های رموس و رمولوس بانیان افسانه‌ای شهر رم در ایتالیا است. این تندیس اکنون در موزه کاپیتول شهر رم نگهداری می‌شود. نتایج پژوهش‌های دانشگاهی در ایتالیا و بررسی‌های تاریخ‌گذاری رادیوکربن، نشان دادند که قدمت این نماد معروف به حدود قرن ۱۳ پس از میلاد باز می‌گردد.

نماد باشگاه فوتبال رم ایتالیا نیز که از تیم‌های مطرح و با سابقه این کشور و قاره اروپا با قدمتی نزدیک به یک قرن محسوب می‌شود نیز این لوگو است، نمادی که چندی پیش صدا و سیمای ایران در جریان پخش رقابت‌های اروپایی اقدام به مخدوش کردن و سانسور آن کرد.اقدامی که سر و صدای زیادی را در محافل داخلی و بین‌المللی به پا کرد و اعتراضات گسترده مردم را بدنبال داشت.

در جریان برگزاری رقابت‌های المپیک ۱۹۶۰ رم، جهان پهلوان تختی نماد مردانگی و پهلوانی در ایران که به عنوان عضو تیم ملی کشتی آزاد ایران عازم این رقابت ها شده بود، در کنار تصویر این لوگوی معروف و در حالیکه مشغول نگاه کردن به آن است، عکسی کمیاب از خود به یادگار گذاشته است. قطعا تختی نیز در زمان ثبت این تصویر هیچگاه به ذهنش خطور نمی‌کرد ممکن است ۵۸ سال دیگر روزی برسد که این لوگو به بهانه تصویر شیر دادن گرگ ماده به دو کودک افسانه‌ای منشوری شود و صدا و سیمای ایران آن را سانسور کند!

جهان پهلوان تختی در این رقابت‌ها در وزن ۸۷ کیلوگرم برای ایران کشتی گرفت و برای سومین مرتبه توانست مدال المپیک را بر گردن خود بیاویزد تا نخستین ورزشکار ایران لقب بگیرد که صاحب ۳ مدال المپیک شده است. تختی یک طلا و ۲ نقره المپیک و ۲ طلا و ۲ نقره جهان را در کارنامه پرافتخار خود دارد.

57740482

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.