عربستان سعودی پس از این‌که در سال ۲۰۱۶ طرح عرضه اولیه عمومی سهام شرکت آرامکو را اعلام کرد، تلاش‌هایش را آغاز کرد تا به منظور حداکثر کردن ارزش این شرکت نفتی دولتی پیش از عرضه اولیه عمومی سهام آن که برای سال ۲۰۱۸ برنامه‌ریزی شده بود، قیمت نفت را بالا ببرد.

این رویکرد در آوریل که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، ریاض را برای کنترل رشد قیمت‌ها برای متوقف کردن افزایش قیمت بنزین در آمریکا پیش از انتخابات میان دوره‌ای در نوامبر تحت فشار قرار داد، تغییر کرد.

اکنون با وجود این‌که طرح عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو مسکوت شده است، عربستان سعودی خواهان بالا نگه داشتن قیمت‌ها تا حد امکان بدون برانگیختن نارضایتی واشنگتن است. عربستان سعودی می‌خواهد از قیمت‌های بالای نفت برای تامین مالی مجموعه‌ای از پروژه‌های توسعه اقتصادی استفاده کند.

اوپک و عربستان سعودی هدف قیمت رسمی ندارند و بعید است چنین هدفی را رسما اعلام کنند. یکی از این منابع آگاه به رویترز گفت: سعودی‌ها به نفت در حدود ۸۰ دلار نیاز دارند و نمی‌خواهند قیمت‌ها به پایین ۷۰ دلار سقوط کند. آنها می‌خواهند بازار را به این نحو مدیریت کنند.

هدف غیررسمی نفت ۷۰ تا ۸۰ دلاری این احتمال را تقویت می‌کند که عربستان سعودی برای تحت تاثیر قرار دادن بازار در تولید خود تغییراتی دهد، زیرا بازار به عوامل دیگری که بر عرضه و تقاضای جهانی تاثیر می‌گذارد واکنش نشان می‌دهد.

یک منبع صنعتی گفت: عربستان سعودی ممکن است این کار را هفته گذشته با دقت انجام داده باشد. زمانی که قیمت نفت برنت به ۸۰ دلار در هر بشکه رسیده بود عربستان سعودی ماه گذشته به بازار اعلام کرد افزایش تولید خود را زودتر از موعد انجام خواهد داد. تمایل عربستان سعودی برای داشتن چنین قیمتی مشابه تمایلات تولید کنندگان دیگر اوپک است. به عنوان نمونه الجزایر قیمت ۷۵ دلار هر بشکه نفت را منصفانه می‌بیند.

نفت برنت از ۱۰ آوریل بین ۷۰ تا ۸۰ دلار در نوسان بوده است و پس از این‌که ۱۵ اوت به ۷۰.۳۰ دلار رسید رشد مستمری داشت و روز سه‌شنبه تا مرز ۷۹.۷۲ دلار پیش رفت. اوایل امسال ریاض امیدوار بود قیمت نفت به بالای ۸۰ دلار صعود کند و آماده بود به پیمان کاهش عرضه تا پایان سال ۲۰۱۸ ادامه دهد، اما پس از انتقاد ترامپ از اوپک و درخواست وی برای افزایش عرضه، در موضع خود چرخش ۱۸۰ درجه‌ای داد.

ریاض متحد دیرینه واشنگتن بوده است، اما از زمانی که ترامپ در سال ۲۰۱۷ به ریاست جمهوری رسید، عربستان سعودی حساسیت بیشتری به درخواست‌های آمریکا پیدا کرده و هر دو کشور سیاست خود را نسبت به دوران رییس جمهور قبلی آمریکا نزدیک‌تر هماهنگ می‌کنند.به عنوان نمونه در ژوئن اوپک با روسیه و سایر متحدان نفتی توافق کرد تولید خود را از ژوییه را افزایش دهد و عربستان سعودی متعهد شد میزان عرضه خود را به میزان قابل توجهی بالا ببرد.

منابع صنعتی عربستان سعودی درباره تولید نفت اعلام کردند آرامکو در صدد برنامه‌ریزی برای تولید ۱۰.۶ تا ۱۰.۸ میلیون بشکه در روز در ژوئن و حداکثر ۱۱ میلیون بشکه در روز در ژوییه بود، اما در پایان تولید عربستان سعودی در ژوئن به ۱۰.۴۸۸ میلیون بشکه در روز رسید و در ژوییه به ۱۰.۲۹ میلیون بشکه در روز کاهش یافت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.