دیلی صباح نوشت، دنیس مانتوروف در مصاحبه با اسپوتنیک گفت قطعه سازان ترک از ایده کنار گذاشتن دلار از مبادلات خود کاملا استقبال کرده اند. وی افزود استفاده از ارزهای محلی از شما در برابر ریسک‌های خارجی حفاظت می‌کند و با توجه به تضعیف لیر و روبل، استفاده از ارزهای خودمان در مبادلات آسان تر خواهد بود.

مانتوروف در پاسخ به این سوال که آیا خودروسازان روسی از لیر برای پرداخت استفاده می‌کنند و یا پرداخت‌ها به روبل انجام می‌شود گفت: نمی‌توانم دقیقا بگویم که تولید کنندگانمان از کدام ارز استفاده می‌کنند چرا که تعداد خودروسازان ما که با قطعه سازان ترک دارای مبادلات مالی هستند زیاد است. با این حال در صحبت‌هایی که قبلا با مدیران داشته ام گفته اند می‌خواهند از هر دو ارز در مبادلات خود استفاده کنند.

وزیر روسی هم‌چنین گفت روسیه در حال کار بر روی انعقاد قراردادهای ارزی دوجانبه با کشورهای خاورمیانه، جنوب شرق آسیا، آمریکای لاتین و آفریقا است.

اخیرا بحث کنار گذاشتن دلار از مبادلات مالی کشورها با یکدیگر و استفاده از ارزهای داخلی به بحثی داغ تبدیل شده است. حالا که آمریکا تحریم‌های خود بر ضد روسیه، ایران و ترکیه را گسترش داده صداها در مخالفت با دلار بلندتر شده است و کشورها به دنبال افزایش راهکارهای افزایش سهم ارزهای دیگر از مبادلات مالی در سطح دوجانبهف چندجانبه و جهانی هستند.  

ترکیه و روسیه نیز که هر دو در معرض تحریم‌های آمریکا قرار دارند، تلاش‌ها برای افزایش سهم پول‌های ملی از مبادلات دوجانبه را افزایش داده‌اند. رجب طیب اردوغان- رئیس جمهور ترکیه اخیرا در سخنانی اعلام کرد به دنبال استفاده از پول ملی در مبادلات با شرکای تجاری عمده این کشور نظیر ایران، روسیه، چین و اکراین است و افزود در صورت آمادگی اروپا، ترکیه خواهان انعقاد قرارداد مشابه با آن ها نیز هست.

اردوغان در سخنرانی خود در قرقیزستان نیز بار دیگر بر اهمیت کاهش وابستگی به دلار تاکید کرده و افزوده بود وابستگی به دلار در حال تبدیل شدن به مشکلی بزرگ است.     

ترکیه در ماه آوریل نیز نخستین قرارداد سواپ ارزی خود را با ایران امضا کرد و اکنون پیمان‌های مشابهی با قطر و روسیه دارد. علاوه بر آن ترکیه خواهان صدور نخستین اوراق قرضه مبتنی بر یوان خود در سال آینده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.