یک منبع آگاه در ائتلاف بزرگ ملی افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، از توافق بر سر انتخاب «محمد اسماعیل خان» به‌عنوان رییس هیات مذاکره کننده احزاب‌ سیاسی افغانستان با طالبان خبر داد.

این منبع آگاه گفت که طی ۳ روز گذشته رهبران ائتلاف بزرگ ملی افغانستان و شماری از شخصیت‌های سیاسی دیگر از جمله، «حامد کرزی» رییس‌جمهور پیشین افغانستان در مورد انتخاب رییس هیات مذاکره کننده احزاب‌ سیاسی با طالبان گفت‌وگو و رایزنی کرده‌اند و در این نشست توافق شد که اسماعیل خان به‌عنوان رییس این هیات انتخاب شود.

به گفته وی، هنوز این تصمیم به‌صورت نهایی اتخاد نشده و قرار است به‌زودی ائتلاف بزرگ افغانستان این تصمیم خود را اعلام کنند.

«فخرالدین قاری‌زاده» کارشناس مسائل سیاسی افغانستان گفت: اسماعیل خان از فرماندهان برجسته جهادی در افغانستان و از شخصیت‌های بانفوذ و تاثیرگذار است و می‌تواند در روندهای سیاسی بزرگ افغانستان از جمله گفت‌وگوهای صلح موثر واقع شود.

وی افزود: پیش از این نیز طالبان اعلام کرد که برای گفت‌وگو با احزاب سیاسی در افغانستان از جمله «اسماعیل خان» آمادگی دارد. بنابراین انتخاب اسماعیل خان به‌عنوان رییس هیات مذاکره کننده احزاب‌ سیاسی با طالبان می‌تواند روزنه‌ای را برای آغاز رسمی گفت‌وگوهای صلح با مخالفان دولت افغانستان ایجاد کند.

قاری‌زاده خاطرنشان کرد: اسماعیل خان از تجارب فراوان نظامی و سیاسی در معاملات و معادلات و برنامه‌های کلان سیاسی و نظامی افغانستان برخوردار است. وی نه تنها در میان حزب جمعیت اسلامی افغانستان بلکه در میان سایر احزاب‌ سیاسی و جهادی افغانستان از جایگاه بسیار خوبی برخوردار است.

این خبرنگار افغانستانی تصریح کرد: اسماعیل خان به‌عنوان شخصی که بر روی تمامی احزاب‌ سیاسی افغانستان اجماع دارد، می‌تواند در مذاکرات سیاسی با طالبان نقش مهمی ایفا کند و انتظار مردم افغانستان آن است که این روند و رسالت بزرگ را به‌خوبی انجام داده و به سرانجام برساند.

وی تاکید کرد: اسماعیل خان که از فرماندهان برجسته حزب جمعیت اسلامی افغانستان است، بیشتر پایگاه قدرتش در غرب افغانستان می‌باشد، ولی با تمامی احزاب‌ و جریان‌های سیاسی در افغانستان رابطه خوبی داشته و به‌همین خاطر انتظار می‌رود که این فرمانده جمعیت اسلامی افغانستان بتواند با طالبان وارد مذاکره شده و آنها را تشویق کند تا رسما با حکومت افغانستان وارد مذاکره شوند و به خشونت‌ها و درگیری‌ها، در افغانستان پایان دهند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.