خبرگزاری فرانسه گزارش داد، نیروهای دولت سوریه چندین هفته است در امتداد این استان که هم‌مرز ترکیه است تجمع کرده‌اند و این آمادگی پیش از حمله، نگرانی‌هایی را از وقوع یک فاجعه انسانی در ابعاد بزرگی که طی هفت سال جنگ داخلی سوریه دیده نشده، به وجود آورده است.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در جریان کنفرانس خبری در کنار هایکو ماس، همتای آلمانی خود تاکید کرد: آنکارا خواستار جلوگیری از حمله ادلب است.

ادلب یکی از مناطق موسوم به کاهش تنش است که نتیجه رایزنی‌های سال گذشته روسیه، ترکیه و ایران است و دمشق کنترل اکثر کشورش را به دست گرفت.

چاووش اوغلو در کنفرانس خبری به خبرنگاران در آنکارا گفت: از همان روزی که مشخص شد که حمله‌ای به ادلب قرار است انجام شود ما شدیدا کار می‌کنیم تا مانع از اقدام دولت اسد در نقض این آتش‌بس شده و حملات به ادلب را متوقف کنیم.

در همین حال وزیر خارجه آلمان تاکید کرد: برلین نگرانی‌های ترکیه درباره وقوع فاجعه انسانی بالقوه در ادلب را درک می‌کند.

او افزود: ما به تلاش‌هایمان برای جلوگیری از آن ادامه می‌دهیم. ترکیه احتمالا بیش از سایرین آمادگی دارد تا با این تحولات روبه‌رو شود.

هایکوماس چهارشنبه برای سفری دو روزه عازم آنکارا شد و ارتقاء مناسبات با ترکیه که پس از کودتای ناکام ۲۰۱۶ و آغاز سرکوب‌های دولتی علیه مخالفان وخیم شده بود در دستور کار وی قرار دارد.

ماس با چاووش اوغلو و رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه در کاخ ریاست جمهوری در آنکارا دیدار کرد. وزیر خارجه آلمان تاکید کرد برلین آمادگی دارد کمک‌های بشر دوستانه به کشورهای اسکان دهنده آوارگان سوری در صورت وقوع حملات به ادلب ارائه دهد.

در این کنفرانس خبری وزیر خارجه ترکیه گفت: آوارگان در ادلب احتمالا به سمت ترکیه و کشورهای اروپایی حمله کنند. در همین حال وزیر خارجه آلمان مساله آلمانی‌های بازداشتی در ترکیه را با همتای خودش در میان گذاشت، اما جزییاتی از آن ارائه نکرد. اردوغان قرار است اواخر همین ماه راهی برلین شود.

ماس همچنین قرار است با رهبران تجاری در استانبول دیدار کند و به گفته مقام‌ها هدف از آن محکم کردن روابط تجاری کشورش با ترکیه است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.