آسوشیتدپرس گزارش داد، اولین جلسه شورای امنیت در مورد نیکاراگوئه که به درخواست نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل برگزار شد،‌ شاهد جنگ لفظی نمایندگان آمریکا، روسیه، نیکاراگوئه و چین بود. در این جلسه به بررسی گزارشی از سازمان ملل رسیدگی شد که طبق آن سرکوب خشونت‌بار دولت علیه دانشجویان و معترضان اپوزیسیون کشته‌شدن بیش از ۳۰۰ تن از اواسط آوریل شده و هزاران تن را وادار به وارد به کشور شده است.

نیکی هیلی گفت: با گذشت هر روز نیکاراگوئه مسیر بیشتری را در یک راه آشکار می‌پیماید. این راهی است که سوریه رفته و ونزوئلا در پیش گرفته است.

او گفت: دانیل اورتگا، رییس جمهوری نیکاراگوئه و نیکولاس مادورو، رییس جمهوری ونزوئلا بخشی از یک بدنه فاسد هستند و هر دوی آنها جزو دیکتاتورهایی هستند که بر مردمشان حکومت می‌کنند.

با این حال سفیر آمریکا تاکید کرد: همچنان فرصتی برای دولت نیکاراگوئه وجود دارد تا از سلطه این ظالم که تهدیدی برای صلح و امنیت است با واکنش به درخواست‌ها برای آزادی و پایان دیکتاتوری و آزاد ‌کردن زندانیان سیاسی از این روند جلوگیری کنند.

در همین حال واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل تاکید کرد: سیاست‌های نامناسب آمریکا علیه نیکاراگوئه سابقه دیرین دارد و مسکو می‌تواند شماری از مداخلات خارجی غیرسازنده را نام ببرد.

او هشدار داد: در پی مذاکرات امروز دو قطبی شدن در نیکاراگوئه وخیم‌تر خواهد شد.

در همین حال رییس جمهوری نیکاراگوئه در واکنش به سخنان هیلی تاکید کرد: ما باید به آمریکا چه بگوییم. ما به آنها خواهیم گفت که اگر قصد کمک به مردم نیکاراگوئه را دارند اگر می‌خواهند در برقراری صلح مشارکت کنند بهترین کار این است که در امور نیکاراگوئه مداخله نکرده و به نیکاراگوئه احترام بگذارند.

اعتراضات مردمی از اواسط آوریل با لغو برنامه رفاه اجتماعی آغاز شد. گرچه اورتگا این تغییرات را لغو کرد، اما اعتراضات به سرعت گسترده شده و به درخواست‌ها برای استعفای او انجامید.

وی همچنین از ترک قدرت پیش از انتخاباتی که برای سال ۲۰۲۱ تعیین شده است، خودداری می‌کند.

براساس گزارش دفتر کمیسیونر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل دولت باید فورا آزار و اذیت معترضان را پایان داده و غیرنظامیان ماسک‌پوشی که مسئول اکثر قتل‌ها و بازداشت‌های خودسرانه هستند را خلع سلاح کند. در این گزارش همچنین مواردی از شکنجه و استفاده از نیروی قهری ذکر شده است.

این گزارش به بررسی چهار ماه ناآرامی‌ها در نیکاراگوئه می‌پردازد که در آن برخی از معترضان با اتهامات تروریسم مواجه شدند. دو روز پس از آن دولت نیکاراگوئه اقدام به اخراج تیم حقوق بشری سازمان ملل از این کشور کرد.

گونزالو کنته، دبیرکل سازمان کشورهای آمریکایی در جلسه شورای امنیت تاکید کرد: نیکاراگوئه در مقطع حساسی است و دولت باید تدابیر مهمی برای برقراری مجدد دموکراسی در این کشور اتخاذ کند. دولت نیکاراگوئه باید فورا انتخاباتی آزاد، عادلانه،دموکراتیک و شفاف برگزار کرده و روند گفت‌وگو با تمامی طرفین را تا انعقاد توافق آغاز کند. اگر دموکراتیک احیا نشود نیکاراگوئه احتمالا راه دیگر کشورهای این منطقه را که در دستان دیکتاتورها افتاده طی می‌کند.

فلیکس مارادیاگا، دبیر کل سابق وزارت دفاع نیکاراگوئه که مکررا با تهدیدهای قتل روبه‌روست در جلسه شورای امنیت تاکید کرد: فوریت این اوضاع به گونه‌ای است که صلح و امنیت در این منطقه تهدید می‌شود.

او افزود: ما هر روز شاهد جو رعب و وحشت و آزار و اذیت کورکورانه هستیم. شمار زندانیان سیاسی و افراد مسلح و ماسک‌پوشی که وارد خانه‌های مردم می‌شوند و حملات جنسی انجام می‌دهند رو به افزایش است. برای بیش از یک دهه رژیم دانیل اورتگا از این منفعت که خارج از دستور کار بین‌المللی است و خارج از دید رادار بین‌المللی است سود برده است، بنابراین نیکاراگوئه با خطر خارج شدن از کنترل و تبدیل شدن به منطقه ناآرام در جهان روبه‌روست.

او افزود: نیکاراگوئه به توجه سازمان ملل نیاز دارد تا از برقراری صلح و امنیت پیش از آنکه خیلی دیر شود اطمینان حاصل شود. من از این نهاد قدرتمند سازمان ملل تقاضا دارم تا یک قطعنامه الزام‌آور حقوقی تصویب و منابعی را تعیین و سیستمی را برای نظارت بر آنچه که رخ می‌دهد تشکیل دهد و از برقراری مجدد قانون و مقررات حمایت کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.