سید عزیز آرمند - عضو هیات علمی دانشگاه چمران اهواز - در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مسائل پیش آمده در بازار ارز اظهار کرد: به نظر نمی‌رسد اتفاق جدیدی در فضای اقتصاد افتاده باشد که اینچنین بازار دلار حالت صعودی به خود گرفته است اما چیزی که ذهن مردم را به خود مشغول کرده است، نزدیک شدن به تحریم‌های آبان ماه است که باعث شده مردم تصور کنند برای حفظ ارزش پول خود اقداماتی انجام دهند.

وی همچنین با اشاره به اظهارات برخی از مقامات دولتی و بانک مرکزی ادامه داد: برخی از این اظهارنظرها مبنی بر کاهش عرضه ارز به بازار یا کنترل آن می‌تواند باعث ایجاد نوسانات اقتصادی شود.

او ادامه داد: اگر بانک مرکزی در این شرایط ارز یا طلا را وارد بازار نکند، این مساله می‌تواند باعث ایجاد نوسانات بیشتر هم بشود. اینکه برخی می‌گویند بانک مرکزی قصد ندارد از نقدینگی خود برای بازار استفاده کند، می‌تواند باعث ایجاد التهابات شود.

عضو هیات علمی دانشگاه چمران اهواز  با بیان اینکه در شرایط فعلی اعمال یک شوک سیاستی می‌تواند باعث توقف موج تورم شود، گفت: اینکه گفته می‌شود مسائل پیش آمده به خاطر آزادسازی برخی سپرده‌های بانکی از بانک‌ها به دلیل سرآمدن مهلت سررسید آن‌ها بوده است به نظر صحیح نمی‌رسد چرا که تا پیش از این هم مردم علی‌رغم اعطای سود ۲۰ درصدی به سپرده‌هایشان آن را برای سرمایه‌گذاری در بازارهای دیگر از بانک‌ها خارج می‌کردند و حالا اتفاق تازه‌ای برای نقدینگی نیفتاده است.

گفتنی است مهلت سررسید برخی از سپرده‌های بانکی یک ساله که از شهریورماه سال گذشته افتتاح شده بود حالا به سر آمده و به گفته برخی کارشناسان همین باعث شده تا موج جدیدی از نقدینگی‌ها به بازار روانه شود. امری که می‌تواند به خودی خود باعث ایجاد التهاباتی در بازار شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.