هوشنگ بازوند، روز پنجشنبه در حاشیه نشست شورای برنامه ریزی استان که در استانداری کرمانشاه برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: روز گذشته (چهارشنبه) در قالب هیاتی به ریاست وزیر کشور راهی بغداد شدیم و با وزیر کشور عراق دیدار و گفت و گو کردیم.

وی افزود: در این نشست در رابطه با امنیت مرز، تامین امنیت زائران اربعین حسینی و بازگشایی مرز خسروی برای تردد زائران بحث و گفت و گو شد.

بازوند ادامه داد: در این نشست وزارت کشور عراق به عنوان متولی مرزهای این کشور، با موضوع بازگشایی مرز خسروی موافقت کرد و قرار شد که این موضوع را برای نهایی شدن در هیات وزیران عراق مطرح شود.

استاندار کرمانشاه عنوان کرد: در صورتی که این موضوع در هیات وزیران کشورعراق نیز تایید شود مرز خسروی برای تردد زائران اربعین حسینی امسال بازگشایی خواهد شد.

مرز خسروی نزدیکترین منطقه کشور به بغداد، کربلا، کاظمین و سامراست که تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد.

عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال ۷۷ در نقطه صفر مرزی آغاز شد و این مجموعه در سال ۸۱ با ۷۵ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.

قصرشیرین با ۲۷ هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه، بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.