به گزارش المیادین، رایزنی‌ها پیرامون یمن به دلیل ممانعت ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان از ورود هیئت مذاکره کننده انصارالله به ژنو به حالت تعلیق درآمد.

محمدعلی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن به ائتلاف عربی نسبت به ارتکاب قتل‌عام جدید هشدار داد و از مارتین گریفیتس، فرستاده سازمان ملل به یمن خواست مکان مذاکرات را از ژنو به صنعا تغییر دهد. وی ابراز امیدواری کرد که ممانعت از ورود هیئت، دلیلی بر عدم جدیت در برقراری صلح نباشد.

وی علاوه بر ناظران سازمان ملل بر تضمین آزادی ورود همه کسانی که برای مشارکت در این مذاکرات دعوت شده‌اند تاکید کرد و گفت: کسی که اجازه ورود به هیئتی را نمی‌دهد، اجازه انجام اقدامات بیشتر درباره صلح را هرگز نخواهد داد.

پیشتر وزارت خارجه یمن اعلام کرده بود، نیروهای ائتلاف متجاوز مانع از مشارکت هیئت ملی در مذاکرات ژنو می‌شوند.

هیئت مذاکره کننده انصارالله اعلام کرد، سازمان ملل نتوانسته است مجوزی را از کشورهای ائتلاف متجاوز برای فراهم کردن یک هواپیمای عمانی جهت انتقال این هیئت به ژنو بگیرد.

طبق اعلام این هیئت، هیچ ضمانت‌ واقعی برای بازگشت هیئت ملی به کشور پس از پایان رایزنی‌ها در ژنو وجود ندارد و تنها دلیل عدم فراهم کردن هواپیمای عمان برای انتقال این هیئت عدم پایبندی به راه‌حل سیاسی و صلح‌آمیز در یمن است.

براساس اعلام هیئت مذاکره کننده انصارالله، توجیه ائتلاف عربی مبنی بر اینکه هیئت ملی یمن پیش‌ شرط‌هایی برای مذاکره دارد بیانگر نیت آنها برای ناکام گذاشتن تلاش‌های فرستاده سازمان ملل است.

این هیئت تصریح کرد،‌ قبلا هم کشورهای متجاوز هواپیمای فرستاده سازمان ملل را در فرودگاه صنعا به مدت چهار ساعت متوقف کرده بودند.

در این راستا، فرستاده سازمان ملل به یمن  گفت، ثبات یمن مساله‌ای استراتژیک نه تنها برای منطقه بلکه برای اروپا نیز به شمار می‌رود .وی گفت، با لزوم تحقق آتش‌بس پیش از آغاز مذاکرات مخالفت بوده و این امر را پیش‌شرط می‌داند.

گریفیتس افزود، برنامه‌ای برای برگزاری مذاکرات یمنی طی سه روز آتی وجود ندارد و در صورت نیاز زمان آن تمدید خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.