محمد باقر نوبخت عصر پنجشنبه در شورای برنامه ریزی و توسعه خراسان رضوی در مشهد افزود: با توجه به آثار تحریم در قیمت کالاها، بسته تامین معیشت با هدف کاهش فشار به اقشار کم درآمد آماده و قطعی شده است.

وی اظهار داشت: بسته های مربوط به مواجهه با شرایط اقتصادی جدید و آثار تحریم ها ویژه تولیدکنندگان، کارمندان، حقوق بگیران و پیمانکاران نیز تهیه شده است.

نوبخت گفت: در برنامه ششم توسعه با چالش هایی مواجه هستیم که نقیصه این برنامه باید با برنامه های تکمیلی جبران شود تا واقع بینانه به سوی اهداف توسعه پیش رویم.

وی افزود: بر اساس گزارش های رسمی در پنج ماه ابتدای امسال همچنان با شاخص های مطلوب و رضایت بخش رو به رو هستیم اما روند کار به سویی می رود که باید آمادگی داشت و پیش بینی های لازم نسبت به آینده و تحریم های جدید را انجام دهیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه دو مجموعه تحریم ۹۰ و ۱۲۰ روزه را پیش رو داشتیم، اظهار داشت: در این ارتباط تدوین برنامه جامع مقابله با تحریم در دستور کار قرار گرفت و در این برنامه آسیب های دستگاه های اجرایی و راهکارها برای کاهش آسیب ها در نظر گرفته شد و برای ۱۴ دستگاه بسته های لازم مواجهه با تحریم تهیه و به سران سه قوه ارایه شد.

* رشد 48 درصدی تحقق منابع

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: تا 25 مرداد ماه امسال 118 هزار میلیارد تومان از بودجه در بخش منابع تحقق یافته که نسبت به مدت مشابه پارسال 48 درصد افزایش داشته است.

نوبخت افزود: همچنین آنچه تاکنون در بخش هزینه ای بودجه پرداخت شده نسبت به مدت مشابه پارسال 21 درصد رشد داشته است.

وی اظهار داشت: در بخش تملک دارایی های سرمایه ای نیز 540 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال رشد داشتیم و به طرح های عمرانی 243 هزار و 880 میلیارد ریال پرداخت شد. 

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: تاکنون 50 هزار میلیارد ریال به گندمکاران پرداخت شده و بخش دوم پرداختی نیز از شنبه آینده آغاز می شود.

نوبخت افزود: معوقات فرهنگیان بازنشسته نیز تا پایان شهریور ماه پرداخت می شود.

وی ادامه داد: تاکنون یک ریال از خزانه برای هدفمندی یارانه ها برداشت نشده درحالی که پارسال 130 هزار میلیارد ریال برای هدفمندی یارانه ها از خزانه برداشت شد.

* ایجاد یک میلیون و ۳۳ هزار اشتغال

نوبخت اظهار داشت: 711 هزار جوان در بهار امسال وارد بازار کار شدند ولی برای 756 هزار نفر شغل ایجاد شد و در این مدت تعداد بیکاران نه تنها افزایش نداشت بلکه این تعداد کاهش یافت.

وی گفت: هرچند تعداد بیکاران باز هم زیاد است اما عملکرد دولت نسبت به پنج سال گذشته مثبت بوده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: برای سال جاری یک میلیون و 33 هزار اشتغال ایجاد شده که برای تحقق آن 12 برنامه در زمینه هایی نظیر بازسازی بافت فرسوده، کشت گلخانه ای، گردشگری، میراث فرهنگی، سیاستهای فعال بازار کار و صنایع، تهیه و اعتبارات لازم در نظر گرفته شده است.

نوبخت ادامه داد: همچنین یک میلیارد دلار پول نقد در اختیار داریم که برای تسهیلات در این بخش می توانیم از آن استفاده کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.