دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که ۵ ماه پیش خواستار خواستار خروج از سوریه و برگشت نیرو‌های نظامی آمریکا به خانه شده بود اخیراً راهبرد جدید تلاش نامحدود نظامی، اقتصادی و سیاسی در سوریه را تصویب کرده است.

در ماه آوریل، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد بسیار مایل به خروج نیرو‌های نظامی آمریکا از سوریه است و تاکید کرد که بازسازی سوریه را به کشور‌های دیگر واگذار می‌کند. با این حال اندکی بعد ترامپ اعلام کرد نیرو‌های نظامی آمریکا تا زمانی که واشنگتن بتواند ردپایی محکم و ماندگار از خود در منطقه بر جای بگذارد، در این کشور باقی خواهند ماند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، «گرچه کارزا نظامی علیه داعش تقریباً به پایان رسیده، دولت آمریکا اهداف جدیدی از جمله خروج ایران و نیروهای مرتبط با آن از خاک سوریه را برای خود تعریف کرده است».

مقامات ارشد آمریکا ادعا می‌کنند افزایش تردید‌ها و نگرانی‌ها درباره ناتوانی روسیه برای خارج کردن ایران از خاک سوریه، انگیزه اصلی این تغییر راهبرد آمریکا در سوریه است.

«جیمز جفری»، سفیر سابق آمریکا در آنکار در همین خصوص مدعی شد: «تصویب سیاست جدید به این معنی است که ما دیگر تا پایان سال از سوریه خارج نخواهیم شد، عجله‌ای نخواهیم داشت، ما در سوریه می‌مانیم تا از خروج ایران از این کشور اطمینان حاصل کنیم.»

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، ماه گذشته جیمز جفری را به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه منصوب کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.