سه شنبه هنگامی که موعد نطق میان دستور بهارستان نشینان فرارسید، پروانه سلحشوری، عضو فراکسیون امید پشت تریبون رفت و ضمن انتقاد نسبت به اوضاع کشور، پیشنهادهایی را برای برون رفت از این اوضاع مطرح کرد. او در بخشی از نطق خود نسبت به ناکارآمدی قوه قضائیه و نظارت استصوابی شورای نگهبان اعتراض کرد و گفت: «به خدا پناه می برم و خطابم را مقام معظم رهبری قرار می دهم، زیرا اعتقاد دارم تنها راه برون رفت از ابرچالش های فعلی، ورود رهبری برای نجات کشور است. همان گونه که ۱۰ سال پس از انقلاب در زمان امام خمینی (ره) نیاز به بازنگری قانون اساسی دیده شد و چنین نیز شد، اکنون از مقام معظم رهبری تقاضا دارم در مواردی که به نظر می رسد جمهوریت و اسلامی بودن نظام آن طور که باید در جامعه شکل بگیرد، صورت نگرفته، به تغییرات در این حوزه ها کمک کنند.»

 

**عصبانیت دلواپسان از نطق سلحشوری

اما نطق این نماینده اصلاح طلب زن مجلس به مذاق برخی اصولگرایان بهارستان خوش نیامد و از همان زمان که تریبون را به سمت صندلی خود ترک کرد، مورد هجمه و اهانت آنان قرار گرفت. سلحشوری همان روز در گفت وگو با ایرنا گفته بود برخی از نمایندگن جبهه پایداری پس از نطقش به او معترض شدند و با ادبیاتی تند با او برخورد کردند.

 

**نماینده معترض که بود

اما این ادبیات تند که سلحشوری می گوید نمایندگان جبهه پایداری علیه او به کار بردند چه بوده و از سوی کدام نماینده بیان شده است.

برخی نمایندگان مجلس و همچنین خبرنگارانی که صحن علنی بهارستان را روز سه شنبه پوشش دادند، با استناد به صدای ضبط شده می گویند احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم بعد از نطق سلحشوری به سوی او رفته و خطاب به این نماینده اصلاح طلب مجلس گفته است: «من این حرفت را قبول دارم، اگر شورای نگهبان اصلاح طلبانی که اسم و رسم دارند و سرشان به تنشان می ارزد را ردصلاحیت نکند، آدم های بی بته ای مثل تو به مجلس نمی آیند!»

امیرآبادی اما در گفت وگو با ایرنا می گوید به سلحشوری اهانت نکرده و مودبانه با او صحبت کرده است. با این حال او اذعان دارد که خطاب به سلحشوری گفته است اگر شورای نگهبان آدم های کارکشته اصلاح طلب را ردصلاحیت نکند افردی مانند سلحشوری به مجلس نمی آمدند که مصالح ملی را نمی دانند.

 

گرچه امیرآبادی بکار بردن واژه «بی بته» برای نماینده اصلاح طلب زن مجلس را تکذیب کرده، اما تنها او نبوده که از نطق سلحشوری برآشفته است. بیرون از بهارستان هم مهدی کوچک زاده، نماینده سابق مجلس و نزدیک به جبهه پایداری در صفحه اینستاگرام خود با انتشار کاریکاتوری از سلحشوری به او اهانت کرد و نوشت: «خامباجی به خانه ات برگرد و اگر توفیق یافتی دو رکعت نماز برای عاقبت بخیری خودت و شوهرت بخوان قول میدهم اندکی از مشکلات مردم کم شود!»

 

**جمع آوری امضا علیه نماینده زن تهران

عصبانیت دلواپسان از نطق پروانه سلحشوری به اهانت به او ختم نشده و ۲۰ نماینده با امضای نامه ای خطاب به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان، با انتقاد از اظهارات دو نماینده تهران در نطق میان دستور، اظهارات این افراد را موجب تشویش اذهان عمومی نسبت به ارکان نظام خواندند و خواستار بررسی پرونده این افراد در قوه قضاییه شدند.

با این حال اعضای فراکسیون امید، سلحشوری را تنها نگذاشتند و ضمن حمایت از سلحشوری می گویند که پیگیر اهانت صورت گرفته نسبت به او خواهند بود.

 

**اهانت به سلحشوری را پیگیری می کنم

فاطمه سعیدی، عضو فراکسیون زنان و فراکسیون امید مجلس در واکنش به توهین ها به پروانه سلحشوری به دلیل نطق میان دستورش گفت: «من آن روز در مجلس نبودم، اما این موضوع را به عنوان یک نماینده بررسی می کنم و اگر توهین صورت گرفته باشد به آن واکنش نشان خواهیم داد.»

 

او افزود:«طبق قانون نمایندگان برای اظهارنظر آزادند و مصونیت دارند. خانم سلحشوری تشخیص دادند آن حرف ها حرف مردم است و با جسارت آن را بیان کردند. اینکه کسی توهین کند چون به مذاقش خوش نیامده منطقی نیست و محکوم است.»

سعیدی اضافه کرد:«ما در مجلس بارها شاهد نطق ها و صحبت هایی بودیم که مخالف نظر ما است. برای نمونه اخیرا آقای کریمی قدوسی مطالبی علیه آقای ظریف در صحن علنی مطرح کردند، با اینکه ما مخالف این صحبت ها بودیم اما اهانتی نکردیم چون برای نمایندگان حق اظهارنظر قائل هستیم.»

 

این نماینده اصلاح طلب مجلس با محکوم کردن اهانت صورت گرفته به پروانه سلحشوری گفت: «اگر مشخص شود که این اهانت صورت گرفته ما نسبت به آن واکنش نشان خواهیم داد.»

 

**اهانت به نماینده زن مجلس دون شان نمایندگی بود

بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید نیز با محکوم کردن اهانت صورت گرفته به نماینده اصلاح طلب مجلس گفت: «این رفتار دون شان نمایندگی مجلس آن هم مجلس شورای اسلامی است.»

 

او گفت: «طبق اصل ۸۴ قانون اساسی نماینده آزاد است درباره همه مسائل داخلی و خارجی اظهارنظر کند.اما ما همیشه شاهد وجود افرادی دوآتشه و افراطی بوده ایم که التزام عملی به قانون نداشتند.»

 

پارسایی اضافه کرد: «این گروه به قدری افراطی هستند که اگر نماینده ای از اصول قانون اساسی بگوید آن را برنمی تابند و به او حمله و اهات می کنند. اینها در واقع التزام به قانون ندارند و نمی توانند حرف منتقدان را بشنوند.»

سخنگوی فراکسیون امید گفت: «اهانت و توهین ضعف و کوچکی را نشان می دهد چون اگر انتقادی دارند می توانند در قالب تذکر آن را بیان کنند اما به دلیل ضعفی که دارند اهانت می کنند.»

 

او با محکوم کردن اهانت به پروانه سلحشوری تاکید کرد: «این رفتار دون شان نمایندگی است. اگر این افراد ادعای دینمداری دارند در عرصه عمل نشان دهند.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.