عضو هیات علمی پژوهشگاه زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به زلزله امروز، ۱۶ شهریور افزود: این زلزله در "ریگان" با بزرگای ۵.۳ در مرز استان‌های "کرمان" و "سیستان و بلوچستان" و در ۱۳۴ کیلومتری جنوب شرق بم رخ داد.

وی با تاکید بر اینکه این منطقه همان ناحیه‌ای است که در ۳۹ آذر ۱۳۸۹ زلزله با بزرگای ۶.۵ در محمدآباد ریگان (درست هم‌اندازه زلزله ۵ دی‌ماه ۱۳۸۲ بم) رخ داد، اظهار کرد: زلزله ۵ دی ماه ۱۳۸۲ به دلیل خالی از سکنه بودن منطقه تلفاتی نداشت، ضمن آنکه در همان منطقه در ۷ بهمن۱۳۸۹ زلزله با بزرگای ۶ محمدآباد ریگان را به شدت به لرزه درآورد.

زارع سازوکار زلزله امروز، ۱۶ شهریور ۱۳۹۷ را همانند زلزله‌های ۱۳۸۹ "امتداد لغز" دانست و خاطر نشان کرد: احتمال می‌رود که گسلش با ژرفای حدود ۱۰ کیلومتر به صورت امتداد لغز چپگرد عمل کرده باشد. خوشبختانه منطقه مذبور بسیار کم جمعیت است، ولی البته در همین منطقه کم جمعیت در زلزله ۲۹ آذر ۱۳۸۹، ۴ نفر تلفات داشتیم که نباید می‌داشتیم.

به گفته این محقق، در آن زمان بعضی از مسئولان تلفات زلزله ریگان (۴ نفر) را با تلفات زلزله ۵ دی ماه سال ۱۳۸۲ مقایسه کرده و تلفات حدود ۳۰ هزار نفری زلزله بم را به بی‌تدبیری و بالا بودن آسیب‌پذیری در سال ۸۲ و کم بودن تلفات در زلزله ۱۳۸۹ ریگان را به برنامه‌های موفق مقاوم‌سازی و مدیریت قوی در آن سال نسبت دادند.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله اضافه کرد: این مقایسه اساسا مقایسه‌ای غلط و مع‌الفارق بود؛ چرا که زلزله بم درست در زیر شهر بم رخ داده بود؛ یعنی تنها نقطه جمعیتی منطقه که در لحظه زلزله حدود ۱۰۰ نفر در آن ساکن بودند، در حالی که ریگان محدوده‌ای است شامل مجموعه‌ای از آبادی‌های کم جمعیت در حد فاصل استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان و در جاده بم - زاهدان که در هر روستا حدود ۱۰ تا ۲۰ نفر دور از هم زندگی می‌کنند.

وی یادآور شد: بنابراین حتی در زلزله‌های بزرگتر و جنبش‌های شدیدتر میزان تلفات همچنان محدود خواهد ماند و تلفات کم در آن ناحیه ربطی به مدیریت قوی یا سوء تدبیر ندارد. از آن زمان تاکنون گسل جوان "ریگان" همچنان فعالیت نشان داده است.

زارع در عین حال خاطرنشان کرد: هر چند خوشبختانه زمین لرزه‌های ریگان در مناطق مرتع کوهستانی و خالی از سکنه روی می‌دهند، اما این زمین‌لرزه‌ها می‌تواند خطر جدی برای ساکنان مردم شهرهای "ریگان" و "فهرج" و ده‌ها روستای این شهرستان‌های محروم کرمان باشد.

این محقق حوزه زلزله با بیان اینکه نکته قابل توجه دراین منطقه این است که ساکنان هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی "فهرج" و هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی "ریگان" همچنان در انتظار بازسازی منازل خود بسر می‌برند، افزود: علاوه بر آن هزاران دانش‌آموز نیز پس از تخریب مدارس خشت و گلی خود در زمین‌لرزه در انتظار بازسازی مدارس هستند و در یک کانکس فلزی، در چادرها و زیر سقف آسمان روزگار می‌گذرانند.

وی ادامه داد: این در حالی است که پس از روزها عدم بروز زمین‌لرزه در استان کرمان بار دیگر گسل‌های شرق کرمان فعال شده است و طی سه روز، ۵ زمین‌لرزه بالای ۳ ریشتر در این منطقه روی داده است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه زلزله‌شناسی اظهار کرد: در سال‌های گذشته استان کرمان با زلزله‌های مهم ۲۱ خرداد سال ۱۳۶۰ در گلبافت با بزرگای ۶.۷، زلزله ۶ مرداد ۱۳۶۰ در سیرچ با بزرگای ۷.۱ ، زلزله جنوب گلبافت در اسفند سال ۱۳۷۷ با بزرگای ۶.۱، زلزله ۵ دی سال ۸۲ بم با بزرگای ۶.۵، زلزله ۴ اسفند سال ۸۳ داهوئیه زرند کرمان با بزرگای ۶.۵ و زلزله ۲۹ آذر ۸۹ ریگان با بزرگای ۶.۵ و همچنین زمین‌لرزه ۷ بهمن ۸۹ با بزرگای ۶ در ریگان به لرزه در آمده است.

وی یادآور شد: در سال گذشته نیز در فاصله ۱۰ تا ۲۱ آذر سال ۱۳۹۶ تعداد ۳ زمین‌لرزه با بزرگای ۶ نزدیکی "چترود" کرمان و جنوب "راور" را به شدت لرزاند که مجددا به دلیل کم جمعیت بودن منطقه تلفاتی در آن زلزله‌ها مشاهده نشد.

زارع با اشاره به جزئیات زلزله امروز جمعه، ۱۶ شهریور گفت: در این زلزله یک پس‌لرزه با بزرگای ۴.۳ نیز ۱۵ دقیقه بعد از لرزه اصلی در ریگان رخ داد و با توجه به فعال بودن گسل "ریگان"، پس‌لرزه‌ها و زمین‌لرزه‌های این منطقه طی روزهای آینده نیز ادامه خواهد یافت.

وی همچنین تاکید کرد: این زمین‌لرزه‌ها کاملا مستقل از گسل بم است و منشاء گسلش فعال دارند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.