حجت الاسلام حسن روحانی در ادامه برگزاری اجلاس تهران بعد از صحبت‌های ابتدایی پوتین و اردوغان روسای جمهور دو کشور سوریه و ترکیه اظهار کرد: آمریکا و رژیم صهیونیستی عامل اصلی به وجود آمدن گروه‌های تروریستی در منطقه هستند و یکی از مهمترین قدم‌هایی که در ارتباط با نشست آستانه و حل سیاسی بحران سوریه برداشته شد این بود که کشورهایی که گروه‌های تروریستی را در منطقه برای پیشبرد اهداف خود ایجاد می‌کردند امروز دیگر از این موضوع مایوس شده‌اند و متوجه این موضوع شده‌اند که دیگر با ایجاد گروه‌های تروریستی و مسلح کردن آنها نمی‌توانند به اهداف خود دست پیدا کنند.

رئیس جمهور کشورمان در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه در پی این نشست‌ها و اقداماتی که برای حل بحران سوریه صورت گرفت امید در منطقه ایجاد شد، خاطرنشان کرد: امروز همه مردم منطقه به این موضوع امیدوار هستند که ما می‌توانیم از مشکلات مهم عبور کنیم.

روحانی ادامه داد: در مقطع فعلی همچنان با دو مشکل مهم در بحث مبارزه با تروریسم مواجه هستیم که باید آنها را تکمیل کنیم و بعد از آن به مسائلی چون نهایی شدن قانون اساسی سوریه و برگزاری انتخابات بر مبنای این قانون اساسی و همچنین بازگشت آوارگان سوری و بازسازی سوریه و ایجاد دموکراسی در این منطقه بپردازیم؛ چرا که اینها همه از اهداف مهم در سوریه هستند.

وی گفت: در همین چارچوب همچنان مشکل ادلب و شرق فرات در سوریه باقی مانده است. باید تلاش کنیم که مشکل شرق فرات را حل کنیم و آمریکایی‌ها از این منطقه خارج شوند. در مورد منطقه ادلب نیز باید به گونه‌ای عمل کنیم که هم با تروریست‌ها به صورت قاطعانه مبارزه کنیم و هم مردم عادی در این منطقه دچار مشکل و مصیبت نشوند، مهم است که ما سه کشور به همکاری‌های خود در این زمینه ادامه دهیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در هر اجلاس قبل از اجلاس سران کارشناسان سه کشور اقدام به انجام گفت‌وگوهای فراوان در عرصه سیاسی، میدان عمل، نظارت بر آتش بس و کاهش تنش در سوریه می‌کنند و بعد از هر اجلاس نیز بار دیگر خود را برای انجام دور جدید مذاکرات آماده می‌کنند. ما امیدواریم رایزنی‌ها بین سه کشور ادامه پیدا کند تا بتوانیم به بهترین شکل ممکن موضوع ادلب و همچنین معضل شرق فرات را حل کنیم تا نیروهای سوریه به صورت کامل بر سرزمین خود حاکمی شوند.

به گزارش ایسنا، بعد از صحبت‌های روحانی، رجب اردوغان رئیس جمهور ترکیه بار دیگر در سخنانی به موضوع ادلب اشاره کرد و تاکید کرد که باید در ادلب آتش بس برقرار شود.

وی ادامه داد: مردم غیر نظامی در این منطقه با یک ترس بزرگ درگیر هستند و با توجه به این موضوع با یک موج مهاجرتی در این منطقه روبرو هستیم که به سمت مرزهای ترکیه سرازیر خواهد شد. برقراری آتش بس و اتخاذ تدابیر لازم در برابر گروه‌های تروریستی و همفکری با دوستان مربوطه در این زمینه بهترین راهکار در شرایط فعلی است و ما بر برقراری آتش بس در ادلب تاکید داریم.

به گزارش ایسنا، پوتین در واکنش به صحبت‌های اردوغان در این ارتباط گفت: همانطور که آقای رئیس جمهور ترکیه فرمودند و ما در گفت‌وگوهای دو جانبه نیز در مورد آن صحبت کردیم در ادلب تعداد غیرنظامیان زیاد است که باید به آنها کمک کنیم ولی باید به این موضوع نیز توجه داشته باشیم که عملیات‌های غیر سازنده از سوی گروه‌های تروریستی در این منطقه در جریان است. این تروریست‌ها به اقدامات تحریک آمیز خود در منطقه ادامه می‌دهند. از پهبادها برای پیشبرد عملیات‌های خود استفاده می‌کنند و بمباران انجام می‌دهند و ما نمی‌توانیم این موضوع را نادیده بگیریم. ما باید با همفکری تمام ابعاد این موضوع را در نظر بگیریم و مشکل را حل و فصل کنیم.

رئیس جمهور روسیه با تاکید بر اینکه دولت قانونی سوریه حل دارد که بر تمام سرزمین خود کنترل داشته باشد ادامه داد: ما در گذشته توانستیم مشکلات را حل و فصل کنیم و باید برای حل این مشکل از مکانیزم‌هایی استفاده کنیم و در ادامه به سمت پیشبرد فعالیت کمیته تدوین قانون اساسی سوریه حرکت کنیم و در این راستا کمک‌های لازم را انجام دهیم. در این چارچوب دولت بشار اسد به توافقاتی که کرده بود عمل کرده است. فهرستی از نمایندگان خود را به سازمان ملل ارائه داده و لازم است که اپوزیسیون نیز کار خود را انجام دهد و فهرست نمایندگانش را تدوین کند.

وی با تاکید مجدد مبنی بر اینکه باید سه کشور در چهارچوب فرمت آستانه  به فعالیت‌های مشترک‌شان ادامه دهند، خاطرنشان کرد: در این چارچوب باید هماهنگی‌های ما افزایش پیدا کند.

بعد از صحبت‌های پوتین، حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان با تایید صحبت‌های رئیس جمهور روسیه مبنی بر اینکه باید سه کشور رایزنی‌ها و مذاکرات بیشتری با هم داشته باشند ادامه داد: در مقطع کنونی ما مسئولیت سنگینی بر عهده داریم. موضوع قانون اساسی سوریه برای ما اهمیت دارد و باید کمک کنیم که مسئله تدوین قانون اساسی به انتهای کار خود برسد.

وی با بیان اینکه عموما در حل مشکلات برداشتن گام‌های آخر و حل مشکلات باقیمانده سخت‌تر می‌شود ادامه داد: ما گام‌های سختی در پیش رو داریم و همانطور که در گذشته توانسته‌ایم با رایزنی به اهداف خود دست پیدا کنیم اکنون نیز با طی کردن این مسیر خواهیم توانست به توافقات لازم دست پیدا کنیم.

به گزارش ایسنا، بعد از صحبت‌های روحانی اردوغان رئیس جمهور ترکیه بار دیگر تاکید کرد که باید در ادلب اعلام آتش بس کنیم و این می‌تواند مهمترین دستاورد اجلاس تهران باشد.

در واکنش به صحبت‌های اردوغان که اصرار داشت در بیانیه نشست تهران عبارت اعلام آتش بس گنجانده شود، پوتین اظهار کرد: در ماده ۳ بیانیه مشترک تهران تاکید بر این شده که اوضاع ادلب را بررسی کردیم و قرار شد که بر اساس همکاری و همچنین مشی روند آستانه این موضوع را حل کنیم.

حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان نیز در ادامه سخنان سه رئیس جمهور در ارتباط با مفاد بیانیه نشست تهران و امضای آن توسط مقامات سه کشور گفت: بیانیه بسیار خوبی تهیه شده در مورد این بیانیه پیش از این مقامات و کارشناسان سه کشور بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، پس از صحبت‌های روحانی سه رئیس جمهور موافقت خود را با بیانیه نشست تهران اعلام کردند و در همین چارچوب رئیس جمهور اعلام کرد که اجلاس بعدی سران ایران، روسیه و ترکیه در فدراسیون روسیه برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: سه کشور به رایزنی‌های خود در سطوح مختلف ادامه خواهند داد تا موضوع ادلب با کمترین خسارت انسانی حل شود.

در این میان بار دیگر اردوغان رئیس جمهور ترکیه با اشاره به ماده ۳ این بیانیه و تاکید پیش از این پوتین مبنی بر در نظر گرفتن این بند در ارتباط با موضوع ادلب گفت: ما اگر بحث آتش بس را در ماده ۳ بگنجانیم این باعث تقویت بیانیه خواهد شد. آنچه که در این ماده اکنون بیان شده است یک جمله دیپلماتیک است.

پس از صحبت‌های اردوغان، پوتین در واکنش به صحبت‌های رئیس جمهور ترکیه خطاب به وی گفت: آقای رئیس جمهور به صورت کلی درست می‌گویند ولی در این جلسه نمایندگان اپوزیسیون و نمایندگان دولت سوریه حضور ندارند و ما نمی‌توانیم به جای آنها صحبت کنیم.

وی با بیان اینکه برای تهیه این سند همکاران ما کار کردند و بر روی تدوین آن یک کار دیپلماتیک انجام شده است، گفت: در این بیانیه از جمله‌های دیپلماتیک استفاده شده و این بر اساس واقع بینی است.

اردوغان رئیس جمهور ترکیه در واکنش به صحبت‌های پوتین در ارتباط با موضوع گروه‌های تروریستی در ادلب خاطرنشان کرد: ما در اینجا از این گروه‌ها دعوت می‌کنیم که سلاح‌های خود را زمین بگذارند تا صلح حاکم شود و ما از طریق این اجلاس می‌توانیم این دعوت را انجام دهیم.

به گزارش ایسنا، این صحبت اردوغان مورد تایید روسای جمهور ایران و روسیه قرار گرفت و در همین چارچوب روحانی در پایان این نشست که به صورت زنده از شبکه خبر پخش می‌شد،‌ گفت: ما از تروریست‌ها می‌خواهیم که به اهداف تروریستی خود در سوریه پایان دهند و سلاح‌های خود را به زمین بگذارند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.