شبکه الفرات از حمله به کنسولگری ایران در بصره خبر داد، این شبکه به ماهیت مهاجمان مشکوک اشاره‌ای نکرده است.

این شبکه به نقل از مسئولان کنسولگری ایران در بصره اعلام کرد آنچه درباره کنسولگری رخ داد، یک اقدام وحشیانه و بربری بوده است.

الفرات افزود مسئولان کنسولگری ایران هیچ طرف خاصی را به آتش‌زدن ساختمان خود متهم نکرده‌اند.

السومریه هم گزارش داده بود که کنسولگری ایران در بصره در آتش سوخته است.

این در حالی است که نیروهای امنیتی عراق تمام تلاش خود را برای جلوگیری از نزدک شدن عناصر نفوذی و خرابکار به ساختمان کنسولگری ایران به کار گرفته بودند، اما در این راه موفق نشدند.

جنبش النجباء در عراق نیز در پی حمله عناصر نفوذی خرابکار به مقر این جنبش مقاومت در بصره، هدف از این اقدام پلید را فتنه انگیزی در بین عراقی‌ها دانسته بود.

همچنین فالح الخزعلی» نماینده استان بصره در پارلمان عراق که دفترش روز گذشته هدف حمله قرار گرفته بود، بر ضرورت اخراج کنسول آمریکا از این استان تاکید و وی را به اقدامات خرابکارانه متهم کرد.

الخزعلی تاکید کرده بود حیدرالعبادی در قبال آنچه در استان بصره می‌گذرد، مسئول است،‌چرا که در اداره بحران بصره شکست خورده است، کنسول آمریکا هم در این زمینه مسئول است و باید فورا اخراج شود،‌چرا که از برخی نهادهای جامعه مدنی حمایت می‌کند و آنها را به ویرانی بصره و نهادیشان تحریک می‌کند.

ائتلاف الفتح نیز درباره توطئه آمریکایی سعودی برای برهم زدن امنیت و ثبات عراق به ویژه استان بصره هشدار داده بود.

با توجه به روابط حسنه و رو به گسترش ایران و  عراق به نظر می‌رسد یک گروه و جریان خاص و فرصت‌طلب در راستای طرح‌های دشمنان ملت‌ ایران و ملت عراق برای برهم زدن این روابط به ویژه ضربه زدن به پیوندهای مستحکم مذهبی میان دو کشور توطئه می‌کنند، و حمله به کنسولگری ایران هم در راستا صورت گرفته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.