2روز بعد در 19شهریور57 جعفر شریف امامی که چندروزقبل از آن از سوی شاه به نخست وزیری منصوب شده بود، و عملا نخستین اقدامش برقراری حکومت نظامی بود، برای کسب رای اعتماد وزرایش به مجلس رفت.

پس از اینکه رئیس مجلس اعلام کرد که دستور جلسه آن روز ، رای اعتماد به وزرا ست، حاشیه هایی در جلسه ایجاد شد. آش آنقدر شور شده بود که برخی نمایندگان هم به نخست وزیر حمله کردند.

مجلس شورای ملی

بخشی از این حاشیه ها را به نقل از صورتجلسه 19شهریور 1357 می خوانید:

رئیس ـ همان طور که همکاران محترم اطلاع دارند و در دستور جلسه فوق‌العاده امروز ذکر شده است این جلسه به منظور اعلام برنامه دولت و معرفی اعضای هیئت دولت تشکیل شده است. با اجازه همکاران محترم وارد دستور می‌شویم جناب آقای نخست‌وزیر خواهش می‌کنم تشریف بیاورید.

پزشک‌پور ـ من به نام نماینده ملت اعتراض دارم . جناب شریف‌امامی دستش به خون آلوده است باید این جلسه را ترک کنند (در این موقع آقای پزشک‌پور به سوی در خروجی حرکت و اضافه کردند من به عنوان اعتراض به این کابینه جلسه را ترک می‌کنم.)

چند نفر از نمایندگان ـ خوب شد، خوشحال می‌شویم.

(آقایان: دکتر طبیب ـ یزدی ـ ظفری ـ اخلاق‌پور ـ مظهری ـ اسحقی‌نژاد ـ قائمی ـ دکتر شیروانی هم این جلسه را به عنوان اعتراض ترک کردند)

(همهمه نمایندگان)

یزدی ـ دولت با توپ و تانک آمده از مجلس رأی اعتماد بگیرد.

محمد پارسا ـ بروید بیرون جنایتکاران، فئودال‌ها، توده‌ای ...

یزدی ـ من معلم یک‌لاقبا توده‌ای هستم یا تو؟ جنایتکار آنهایی هستند که با توپ و تفنگ با مردم می‌جنگند، با توپ و تفنگ جلوی مردم می‌ایستندرأی اعتماد می‌گیرند، جنایتکاران مرتکب گناهان بسیار شده‌اند.

مهین‌دخت صنیع ـ بروید آقا آن قدر مردم را تحریک نکنید، عوام‌فریبی در عصر فضا شرم‌آور است.

جعفر حیدری ـ کراوات مشکی زده‌اند که تظاهر به عزاداری کنند!

حجتی ـ متأسفانه کار مملکت را اینها به ظاهرسازی کشانده‌اند.

دکتر طبیب ـ آیا این هست معنی و مفهوم حکومت آشتی ملی؟!

اخلاق‌پور ـ من با دولتی که بخواهد به وسیله حکومت نظامی اصلاحات را شروع کند و مطبوعات هم نمی‌توانند به این لحاظ اظهارنظری بکنند مخالفم.

پزشک‌پور ـ شما مدافعین دولت، پاسخگوی ملت باشید ما جلسه را ترک می‌کنیم.

چند نفر از نمایندگان ـ زودتر این کار را بکنید تا مجلس آسوده شود. (زنگ رئیس)

رئیس ـ از خانم‌ها و آقایان خواهش می‌کنم نظم را رعایت فرمایند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.