رسانه های عراق لحظاتی قبل گزارش دادند که ستاد فرماندهی نیروهای مشترک عراق سرلشکر رشید الفلیح را به عنوان فرمانده جدید امنیت و سرلشکر خلبان جعفر البطاط را به عنوان فرمانده جدید پلیس بصره منصوب کرده است.

سرلشکر رشید الفلیح از فرماندهان معروف نظامی عراقی است که پیش از این مسوولیت امنیت استان الانبار را برعهده داشته است و سرلشکر خلبان البطاط نیز سمت معاون سپهبد رائد شاکر جودت را داشته است.

براساس این گزارش، سرلشکر جمیل الشمری فرمانده سابق عملیات امنیت بصره و سرلشکر جاسم السعدی از فرمانده پلیس بصره از این سمت های خود برکنار شده اند.

به رغم انتشار گسترده این اخبار هنوز بیانیه رسمی از طرف ستاد فرماندهی نیروهای مشترک عراق در خصوص این تغییر و تحول های امنیتی بصره بعد از حوادث و خشونت های دیروز صادر نشده است.

این درحالی است که خبرگزاری المعلومه عراق به نقل از یک عضو شورای استان بصره این جابجایی ها را تکذیب کرد.

نوری المالکی معاون رییس جمهور و رییس ائتلاف دولت قانون امروز در بیانیه ای، از کوتاهی نیروهای امنیتی در حفاظت از تاسیسات و نهادهای دولتی عراق انتقاد کرد.

دفتر نخست وزیری عراق نیز در بیانیه ای اعلام کرد که حیدر العبادی به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح عراق دستور تحقیق و بازجویی از نیروهای محافظ سرکنسولگری ایران و نهادهای دولتی عراق در بصره را داده است.

براساس بیانیه، بازخواست این نیروها به دلیل عدم انجام وظایف محوله در حمایت و حفاظت از کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره و نهادهای دولتی در این استان صورت گرفته است. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.