عبدالناصر همتی پس از حضور در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در این نشست مباحث مهمی در زمینه سیاست های پولی و ارزی کشور بررسی و توضیحاتی به اعضای کمیسیون ارائه شد که با توجه به تعامل خوب بین مجلس و دولت از شرایط فعلی اقتصادی عبور خواهیم کرد.

همتی اعلام کرد: در بازار ثانویه ارز ۱.۳ میلیارد دلار توسط صادرکنندگان غیرنفتی عرضه شده و به طور متوسط قیمت هر یورو حدود ۹ هزار تومان بوده که در اختیار واردکنندگان قرار گرفته است.

وی به اختصاص ارز برای کالاهای اساسی ضروری و مواد اولیه هم اشاره کرد و یادآور شد: روند اختصاص ارز برای کالاهای اساسی و مورد نیاز کشور ادامه می یابد و ظرف یک ماه گذشته حدود ۱.۱ میلیارد دلار ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومان برای تامین کالاهای اساسی تخصیص یافته است.

** ذخایر ارزی در یک ماه گذشته تقویت شد

رییس کل بانک مرکزی به اظهار نظر هفته گذشته خود مبنی بر اینکه «ذخایر ارزی، ناموس بانک مرکزی است» اشاره کرد و افزود: بانک مرکزی به هیچ وجه مجاز به تضعیف ذخایر ارزی نیست و حتی در یک ماه گذشته ذخایر ارزی تقویت شده است.

همتی به مردم اطمینان داد که ارز مورد تقاضا برای پوشش نیازهای اساسی مردم تامین می شود.

همتی ادامه داد: من نگفته ام که از سایر منابع جاری بانک مرکزی یا منابع ارزی حاصل از صادرات نفتی و غیرنفتی که در اختیار سامانه نیما قرار می گیرد، استفاده نخواهم کرد بلکه این منابع توسط بانک مرکزی برای مدیریت بازار به کار گرفته می شود؛ برداشت ناقصی از این صحبت ها شد و تفسیرهای متفاوتی نیز در رسانه ها آمد اما مردم بدانند که بانک مرکزی در بازار ارز می کند و روند کاهنده نرخ ارز در بازار شروع شده است.

** صرافی ها می توانند ارز به صورت اسکناس وارد کشور کنند

رییس شورای پول و اعتبار خواستار آن شد که مردم در مباحث اقتصادی به ریسک نیز توجه کنند.

همتی بار دیگر اطمینان داد که تامین نیازهای واقعی مردم در بازار از طریق بانک ها و صرافی ها از وظایف بانک مرکزی است.

وی یادآور شد: به صرافی ها برای ورود ارز به کشور مجوز داده شده است و آنها می توانند ارز را به صورت اسکناس وارد کشور کنند.

وی گفت: صرافی ها همچنین می توانند بخشی از ارز صادرکنندگان در سامانه نیما را به صورت اسکناس و تحت نظارت بانک مرکزی وارد بازار کنند.

وی با بیان اینکه با حمایت و کمک مردم در مقابل دشمن ایستادگی خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلااب اسلامی نیز فرمودند که دشمن علاوه بر جنگ اقتصادی، روی جنگ روانی و تبلیغاتی نیز کار می کند تا به مردم فشار بیاورد، اما مردم کشور پیروز هستند و بانک مرکزی شرایط را برای ساماندهی کارها پیگیری می کند.

** بخشنامه الزام آور به گمرک برای توجه به پیمان سپاری ارزی 

رییس کل بانک مرکزی درباره عرضه ارز پتروشیمی ها هم اظهار داشت: میزان صادرات پتروشیمی ها، شرکت های فولادی و معدنی در سال گذشته مشخص است، بنابراین آنها موظفند که منابع ارزی خود را به بازار عرضه کنند؛ حتی رییس جمهوری تاکید کردند که در صورت انجام نشدن این کار از سوی صادرکنندگان، با آنها برخورد می شود و دولت در این زمینه کوتاه نمی آید.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: بقیه صادرکنندگان غیرنفتی نیز باید ارزهای خود را وارد بازار کنند.

همتی نرخ ارز را برای صادرکنندگان مناسب دانست و اظهار داشت: روز گذشته بخشنامه ای به گمرک ارائه و اعلام شد پیمان سپاری ارزی ضرورت دارد و باید تعهد شود که طی دو ماه ارزها ارائه شود.

همتی به نشست دیروز روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه در تهران اشاره کرد و گفت: بحث های حاشیه ای مفصلی انجام شد و توافق های خوبی برای صادرات نفت و گاز، خرید کالاهای اساسی و همچنین حل مشکلات بانکی انجام شد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: فکر می کنم این مبادلات بدون نیاز به دلار قابل انجام باشد و امیدوارم در مذاکرات با رئیسان بانک های مرکزی ترکیه و روسیه توافق ها در زمینه پیمان های پولی عملیاتی شود.

رییس کل بانک مرکزی اضافه کرد: معاملات با پول های ملی کشورها براساس توافق و نرخ واحد انجام پذیر است و حتی فکر کنم رییس جمهوری روسیه گفت که بزرگترین اشتباه آمریکا این بود که کمک می کند که دلار از صحنه مبادلات جهانی حذف شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.