مولود چاووش‌اوغلو می‌گوید برای توقف حملات به استان  ادلب در حال رایزنی با روسیه و ایران است.

وب‌سایت روزنامه «حریت دیلی‌نیوز» ترکیه گزارش داد که وزیر خارجه این کشور روز شنبه در گفتگو با خبرنگاران در استان آنتالیا نسبت به احتمال «تراژدی جدی انسانی» هشدار داده و مدعی شده این منطقه جزء مناطق کاهش‌ تنش است.

وی همچنین با بیان اینکه ترکیه برای توقف درگیری‌ها در ادلب در حال رایزنی با ایران و  سوریه است، افزود: انتظار داریم درگیریها در استان ادلب پایان یابد و فرآیند سیاسی برای حل مسائل آغاز شود.

وزیر خارجه ترکیه در حالی از تلاش برای توقف عملیات آزادسازی ادلب می‌گوید که واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه روز جمعه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت برای بررسی اوضاع ادلب گفت: تداوم اوضاع کنونی در ادلب غیرقابل قبول است.

این دیپلمات ارشد روسیه افزود ما در ادلب نیازمند این هستیم که مرز‌های بین نیرو‌های معارض مسلح و سازمان‌های تروریستی را مشخص کنیم. در شرایط کنونی موضوع مهم این است که روند بازسازی سوریه با مشکل مواجه نشود و مشروط به تحقق برخی از شروط نباشد. توافقنامه آتش بس روزانه از سوی گروه‌های تروریستی در ادلب نقض می‌شود. باید پرسید که سلاح گروه‌های تروریستی از کجا تأمین می‌شود؟ سازمان ملل وظیفه دارد در این زمینه تحقیق کند. تروریست‌ها در ادلب جمع شده اند و بی توجهی به اوضاع کنونی ادلب پذیرفتنی نیست.

روز جمعه نیز روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در نشست تهران برای بررسی تحولات سوریه و اوضاع ادلب، بر آغاز عملیات آزادسازی ادلب از اشغال گروه‌های تروریستی و لزوم حمایت از غیرنظامیان هنگام عملیات تأکید کردند.

از سویی دیگر خبرگزاری رویترز گزارش داد که جنگنده‌های روسیه و سوریه روز شنبه، یک روز پس از نشست تهران مواضع تروریست‌ها در جنوب ادلب را منهدم کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.