حجت الاسلام والمسلمین زرگر در نشست خبری که به مناسبت  آغاز هفته احیای امر به معروف و نهی از منکر برگزار شد، ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام شهادت امام حسین (ع) و گرامی داشت یاد شهدای ۱۷ شهریور  تصریح کرد: همانطور که شروع انقلاب با امر به معروف و نهی از منکر بود بقای انقلاب هم با امر به معروف و نهی از منکر است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در رابطه با ساختار این نهاد و سابقه آن گفت:  از سال ۷۲ با دستور رهبری ستاد تشکیل شد و اقدامات خوبی از آن زمان انجام شد و در سال ۹۴ با تلاش نمایندگان قانون امر به معروف و نهی از منکر تصویب شد. خوشبختانه با جلسات کارشناسی متعدد دستور العمل قانون تصویب شد و تمام حرکت های ما براساس قانون امر به معروف و نهی از منکر است.

وی افزود: در هفته احیای امر به معروف که از روز سه شنبه اول محرم شروع می شود برنامه‌هایی را برای ستاد شروع کردیم و نامگذاری‌ها برای روزهای هفته و شعار هفته که نهادینه سازی امر به معروف و نهی از منکر است را داریم زیرا اگر این شعار در زندگی مردم ساری شود بسیاری از مشکلات وجود نخواهد داشت.

زرگر افزود: روزهای هفته با یک نام نامگذاری شده است. شعار روز اول محرم وحدت کلمه و حمایت از امت اسلامی و دشمن ستیزی است و می‌دانید که استکبار جهانی در مقابل ملت ایستاده است. روز دوم حمایت از کالای ایرانی است که شعار امسال بود.  روز سوم حمایت از آمران به معروف است و روز چهارم تقویت مساجد در تربیت نسل جوان است و روز پنجم خودباوری و خوداتکایی است و روز ششم تقویت مدیریت جهادی و سلامت محیط اداری است و نام روز هفتم محرم حمایت از سبک زندگی ایرانی است.

وی افزود: ما دستورالعمل قانون را با اعضای ستاد که ۱۷ نفرند و ۶ نفر شان وزیرند را رعایت می‌کنیم. یکی از  مواردی که در قانون پیش بینی مطالبه گری از مردم است.

زرگر با اشاره به سامانه امین گفت: مردم با مراجعه به این سامانه راهنمایی می‌شوند که چگونه می‌توانند در گروه های امر به معروف  عضو شوند.

وی تاکید کرد: امر به معروف و نهی از منکر مثل نماز یادگرفتنی است همانطور که رهبری فرموده است.  ۹۸ درصد معضلات اجتماعی در سایه امر به معروف و نهی از منکر حل می شود.

قاضی رسیدگی کننده به پرونده‌های مفاسد اقتصادی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه «با وجود اینکه بنظر می‌آید قوه قضاییه عزمش را برای مبارزه با مفاسد اقتصادی جزم کرده اما برخی این انتقاد را مطرح می‌کنند که قوه قضاییه نباید به این متهمان اکتفا کند بلکه باید دانه درشت‌ها را پای میز محاکمه بیاورد.  آیا افراد دانه درشتی هستند که قرار است محاکمه شوند یا متهمان فعلی درشت‌ترین‌ها هستند؟» گفت: پرونده اولیه مربوط به دلالان بود و دیروز که محاکمه شروع شد از صرافان و دانه درشت‌ها بودند و به تدریج پیش می‌رویم و ان‌شاءالله به دانه درشت‌ها می‌رسیم.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: در قانون ظرفیت‌های زیادی پیش‌بینی شده که یکی از آنها مطالبه‌گری آحاد مردم از مردم و دولت است. انسان باید در زندگی‌اش مطالبه‌گر باشد و برای منافع خود تلاش کند و اگر کسی جلوی منافع او را گرفت باید با امر به معروف انجام وظیفه کند. مردم ما باید این حق را برای خود قایل باشند که اگر حق‌شان ضایع شد، حق‌ خود را از همنوعش و حتی دولت بگیرد. کشورهایی که به عنوان نظارت همگانی پیش رفتند وضعیت‌شان خیلی بهتر از کشورهایی است که در این راه پیش نرفتند.

وی افزود: برای اینکه گروه‌های امر به معروف و نهی از منکر ساماندهی شود، شوراهای امر به معروف ایجاد شده و الان ۱۰ هزار و ۱۶۳ شورای امر به معروف در آموزش و پرورش و ادارات و مساجد داریم و  ۱۱۶ هزار نفر همکاری دارند.

وی تاکید کرد: در خصوص معضلات اجتماعی، معاونت دستگاه‌های قضایی و نظامی داشتیم اما بعد از تصویب قانون به اینجا رسیدیم که بخش قضایی و نظامی جدا شود. تشکیلات تصویب و خوشبختانه دادستان کل کشور با هماهنگی رییس دستگاه قضا به عنوان معاون امر به معروف و نهی از منکر انتخاب شد. برای حل معضلات اجتماعی یک کمیسیونی مرکب از اعضای ستاد پیش‌بینی کردیم که وظیفه این کمیسیون شناسایی و اولویت بندی معضلات و برنامه‌ریزی بر اساس وظایف ذاتی هر دستگاه است.

وی با بیان اینکه در ارتباط با امر به معروف آن‌طوری که باید تلاش کنیم، نکردیم گفت: به عنوان مثال  در بحث بودجه، بودجه‌ای که در سال ۹۴ برای کل کشور پیش بینی کردند ۲۰ میلیارد تومان بود اما ۱۰ میلیاردتومان دادند و سال ۹۵ از ۲۷ میلیارد تومان، ۱۵ میلیارد و امسال از ۴۵ میلیارد، تا کنون ۶ میلیارد تومان دادند. اگر  احکام نورانی اسلام را عمل کنیم، با این فرضیه به اهدافمان می‌توانیم برسیم.

زرگر در پاسخ به سوالی مبنی براین که مردم به بحث امر به معروف نگاه پلیسی دارند ؟ گفت: نگاه ما ۱۰۰ درصد فرهنگی است. ستاد کار سیاستگذاری می‌کند و اجرایی نیستیم و هر استان بر اساس معضلات خود سیاستگذاری انجام می‌دهد و این موضوع موجب بومی‌سازی می‌شود. من هم ناراحت هستم که چرا تا وقتی می‌گویند امر به معروف و نهی از منکر به سمت حجاب می‌رویم در حالی که یکی از موضوعاتی که تصویب کردیم، اسراف و تجمل‌گرایی است. بحث حجاب اولویت یک ما نیست و اصلا کاری به برخورد نداریم و اگر هم برخوردی باشد دستگاه اجرایی انرا انجام می‌دهد.

 

زرگر در پاسخ به سوالی درباره اولویت‌های امر به معروف گفت: در هر اداره‌ای شورای امر به معروف وجود دارد که این شوراها موضوعات را برای خودشان اولویت‌بندی می‌کنند و اصلا اولویت‌های یک ما بحث‌های ریز نیست.

وی درباره تع اما ستاد با نهادهای مردمی گفت : اگر بر اساس اصل هشتم قانون اساسی که یک اصل مردمی است، قانون پیش‌بینی کردیم، یعنی امر به معروف دولتی شده است؟ در حالی که نیاز است در ابتدای امر، مردم ساماندهی شوند و مردمی است و دولتی نیست  زیرا اول کار است.

وی افزود: دیروز دیدید همه  طعم کارند ۱۴ هزار میلبارد می خواهی چه کار کنی و کجا ببری؟ انشالله خدا توفیق دهد و به قران برگردیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.