«همه می دانند» تازه ترین ساخته اصغر فرهادی است که به تازگی اکران گسترده خود را در اسپانیا و آرژانتین آغاز کرده است.

«همه می دانند» که هشتمین ساخته فرهادی است برای اولین بار در افتتاحیه جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد، خاویر باردم، پنه لوپه کروز و ریکاردو دارین بازیگران اصلی این فیلم هستند.

همزمان با اکران این فیلم، منتقدان صاحب نام سینمای اسپانیا نظرات خود را درباره فیلم فرهادی مطرح کرده‌اند.

فرناندو گارسیا از لاوانگواردیا نظر خود را درباره «همه می دانند» اینطور بیان کرده است: فیلمی است که از جنبه‌های مختلف تحسین برانگیز است. از لحاظ فیلمنامه، کارگردانی و به خاطر نحوه کاوشگری درد، کینه، انتقام و دیگر تاریکی‌ها در  زندگی انسان، چه در درون یک قبیله و چه در یک مجموعه کوچکتر. همه این‌ها همراه بارقه های نور احساسات مثبت و حتی قابل تمجید است همانند سخاوت و ظرفیت ایثار. فیلم بیش از همه نمایش خیره کننده یی از هنر بازیگری است  تا حدی که به دشواری می توان گفت در این فیلم بهترن بازیگر زن یا مرد کیست. همگی نمره ۲۰ دارند.

آلبرتو کینتانیا منتقد آی آن جی با اشاره به هدایت فوق العاده بازیگران توسط اصغر فرهادی اینطور گفته است: به دشواری می توان فیلمی یافت که همه بازیگران آن عالی ظاهر شده باشند. کارگردانی اصغر فرهای در هدایت بازیگران «همه می دانند» فوق العاده است. بازیگرانی چون باردم، پنه لوپه، ریکاردو دارین،  باربارا لنی، ادوارد فرناندز، الویرا مینگز و ایما کوئستا  به همراه کلیه بازیگران درخشیده اند. ترکیب خانواده بدون نقص است.

خوانا سامانس تحلیلگر سینمایی پرومه کال نمایش دقیق مردم روستا در اسپانیا را تحسین کرده است: بسیار از فیلم خوشم آمد و به دقت دارم  با دلهره در هم آمیخته شده است. از رادیولوژی دقیق مردم روستا در اسپانیا شگفت زده شدم. نمی توان باور کرد که فیلمنامه نویس و کارگردان ایرانی باشد. کارگردانی بازیگران تماشایی است . درست است که انتخابهای بسیار خوبی بوده ولی همگی عالی هستند.

آلبرتو سیسی از لوس ۴۰ هم درباره «همه می دانند» اینطور نظر داد: همه میدانند به منزله حضور بازیگران شاه نشین سینمای اسپانیا کنار همدیگر است. مجموعه یی بسیار عالی. داستان قابل پیش بینی است و بخصوص در اواخر کمی طولانی شده است. پنه لوپه کروز و باربارا لنی عالی هستند.

کارلوس آلونسو از فوتوگراماس هم خیلی کوتاه درباره «همه می دانند» نوشت: در یک کلمه خلاصه میکنم: عالی است.

آلوارو سالاس از پالومیترون نیز نظر متفاوتی نسبت به اثر تازه فرهادی داشت که به این شرح است: فرهادی درام خانوادگی را از سر می‌گیرد و به آن فاکتورهای سنتی روستایی اسپانیا را به همراه دلهره اضافه می‌کند. فیلمی پایین‌تر از دیگر فیلمهایش ولی از دیدن آن نباید گذشت.

همه می دانند

سرخیو سوویانو از موبیز نیز به تحسین بازی پنه لوپه کروز پرداخت: بازیگری درخشان و عمیق پنه لوپه کروز در اثر بزرگ دیگری از فرهادی.داستانی جذاب به همراه مجموعه‌ای فوق العاده از بازیگران که یکی از بهترین پروژه های سال سینمای اسپانیا را  عرضه می کند.

عیسراییل آریاس از اروپا پرس از شکوه فیلم و بازی باردم و پنه لوپه کروز تقدیر کرد و نوشت: فیلم از نظر من واقعا با شکوه است. کروز و باردم بسیار قوی هستند ولی کارعالی دیگر بازیگران حتی در نقش های ثانوی چشمگیر است. همه در مرز کاملا بی نقصی هستند. موفقیتی تازه برای فرهادی است که با محیطی که خلق کرده فیلم بیشتر متعلق به گوادالاخارا (از شهرهای نزدیک مادرید) است تا کارگردانی ایرانی. امری بس دشوار که او توانسته از پس ان برآید حفظ هیجان فیلم بدون افزایش  ریتم آن در طول بیش از دو ساعت است. فیلمی است که حتما باید آن را دید.

عیسرائیل پاردس از ال پولورال هم درباره «همه می دانند» اینطور نظرش را مطرح کرد: فکر می کنم که جذابیت و شدت فیلم به تدریج افزایش میابد و بخوبی با گردش های روایی بازی شده است و بویژه برای این امربه بازیگران  تکیه دارد. با آنکه کمی منظم به نظر نمی آید در مجموع ارزشمند است.

دانیل گالیندو از رایو ملی اسپانیا تاکید کرد که شیفته این فیلم شده است و بیان کرد: فرهادی نا امید نمی کند. با وجود ذهنیت موجود از فیلم های قبلی، بار دیگر هیجان را در یک تریلر حفظ کرده بدون آنکه نیاز به تشکیلات عریض و طویل باشد. داستان از حمایت بازیگران برجسته ای برای حفظ روایت و نگاهها برخوردار است . ( در این زمینه باید از مدیرانتخاب بازیگران سپاسگزاری کرد)

خوان کارلوس ریواس از تلویزیون سراسری اسپانیا هم فیلم فرهادی را بهترین فیلم سال سینمای اسپانیا دانست: با شادمانی بسیار می گویم که «همه میدانند» بهترین فیلم سال سینمای اسپانیا با فاصله بسیار از دیگر فیلمهاست.

دانیل لوباتو از لاناسیون آمریکانا از روایت خوب فرهادی و احتمال دریافت جایزه توسط بازیگران این فیلم نوشت: فیلم را خیلی دوست داشتم. بعید می داننم چند جایزه «گویا» به بازیگران تعلق نگیرد. این درام روستایی در عمق بسیار قوی است: روابط بین خانواده ها، سرکوفت ها، چالش گذشته های حل نشده،... فرهادی به نیکی لایه های روایت خویش را می سازد تا از این راه تماشاگر را جذب کند. با اینحال ماجرایی که شخصیتها را به چالش می کشد به نظر به پختگی بیشتر نیاز دارد. راه حلی که بکار گرفته شده به نظر می رسد اهمیت زیادی ندارد  و کمی عجولانه است ولی اثری ترش و شیرین در خاطره تماشاگر باقی می گذارد.

لورنا ویالاس از سنساسینه با اشاره به بازی درخشان پنه لوپه کروز و خاویر باردم، بیان کرد: همه میدانند موفق می شود تماشاگر را  به ژرفنای اسپانیا ببرد. نقش اول آن ماجرای  یک آدم ربایی است که کاربرد آن کاوش در گذشته برخی از شخصیتها و احساسات آنان همراه برملا شدن رازهای رنج آور است کسانی که به تدریج به مقصران احتمالی تبدیل می شوند. شاید مقدمه درام طولانی باشد با اینحال فرهادی قادر به حفظ هیجان است و تماشاگر را شریک در تصمیم گیری یک مادر و همچنین فردی که زندگی عاشق او بوده، می سازد نقشهایی که پنه لوپه کروز و خاویر باردم بسیار درخشان آنها را بازی کرده اند.

آلبرتو کوئه تو از کانال ششم تلویزون که «همه می دانند» را فیلمی بی شباهت به آثار معمول هالیوودی دانست، نظرش را اینطور مطرح کرد: به نظر من فیلمی هیجان برانگیز است. هیچ شباهتی به فیلمهای معمول هالیوودی ندارد خالی از برخوردهای شدید با اندک موسیقی همراه است و وزنه اصلی بر عهده دیالوگ ها و بازیگران است. عنوان فیلم معنای خاصی در طول داستان دارد در طول تماشای فیلم در جستجوی مقصر نمی توان به آن فکر نکرد. شاید جالبتر می بود این امکان که شاید همه مقصر هستند از ابتدا حذف می شد. دوئل های بازیگری بسیار خوبی در فیلم وجود دارد. در پس فیلم کار بسیاری بویژه از جنبه روانشناسی انجام شده است. از نظر من باردم مستحق جایزه گویا است و همچنین پنه لوپه. سارا سالامو نیز شگفتی دلپذیری است که در همه صحنه ها چشمگیر است.

یاگو خانتس از ال اکونومیستا دیگر منتقدی بود که عمق این فیلم را تحسین کرده بود و درباره‌اش نوشت: داستان به عمق رازهای خانوادگی می رود و اینکه انسان چگونه برای فرزندش آماده هر کاری است، از مخفی کردن پدر گرفته تا نادیده گرفتن یک آدم ربایی برای بهبودی زندگی یک زوج جوان. همچنین شگفت انگیز است که چگونه یک فیلمنامه نویس و کارگردان خارجی چارچوبهای روستایی اسپانیایی را بیان می کند. می توان دریافت که  مسایل، رفتارها  و واکنشهای بشری جهانی تر از آن است که فکر می کنیم.

خوسه ماریا آرسته از دسینه 21 نیز جذابیت و هیجان فیلم را به مخاطبان یادآوری کرد و نوشت: بسیار هیجان انگیز است. خیلی برایم جذاب بود. داستانی  قوی که شناخت فوق العاده اصغر فرهادی از طبیعت بشری را برملا می سازد. آنچه روایت می کند جهانی است با آنکه در اسپانیا  است. چگونگی گذر از شادمانی به تراژدی نمونه  واقعی از هنر اوست.

سیلویا گارسیا از کلیک رادیو تی وی هم که تحت تاثیر تازه ترین اثر فرهادی قرار گرفته بود، فیلم او را اینطور توصیف کرد: چه رویدادی! سخت تحت تاثیر قرار گرفته ام. همه می دانند کم نظیر است. فرهادی با شعله یی آرام مجموعه یی از اتفاقات ، شخصیت ها و احساسات را می پزد که به ناچار در آن فرو می رویم. پنه لوپه و باردم یکی از بهترین بازیگریهای زندگی خود را ارایه کرده اند.

خوان لوییز اوریانا از رادیو کوپه هم درباره «همه می دانند» نوشت: در برابر فیلمی محکم با چارجوبی استوار قرار داریم به ویژه با بازیگران و هنرنمایی آنان که در بالاترین سطح است.

گونزالو کونترراس از رایدو آستوریاس یک ساعت اول فیلم را موفق دانست و نوشت: فیلم خوبی است به ویژه در یک ساعت اول. از نیمه به بعد اندکی کم جان می شود. نکته برجسته آن ترسیم عالی آداب روستایی و تنش های ویژه فرهادی است . باردم و باربارا لنی بسیار عالی هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.