بعد از فیلتر تلگرام دو نسخه غیررسمی و فارسی تلگرام یعنی هاتگرام و طلاگرام قرار بود برای مدت محدودی فعال باشند تا پیام رسان‌های داخلی تقویت شده و بتوانند آهسته آهسته کاربران تلگرام را جذب کنند اما بعد از فیلتر تلگرام این دو نسخه فارسی تلگرام نه تنها کمک حال پیام رسان‌های داخلی نشدند، بلکه به یکی از رقبای پیام رسان‌های داخلی تبدیل شده‌اند. محمدرسول کاظمی مدیر یکی از پیام رسان‌های داخلی  یک روز مانده به سررسید آخرین مهلت هاتگرام و طلاگرام در ۱۵ شهریور، از ارائه مهلت مجدد به ۲ نسخه فارسی تلگرام خبر داد.

وی در توئیتی نوشت: «آخرین مهلت فعالیت هاتگرام و طلاگرام تا ۱۵ شهریور است و طبق صحبت‌های اعلام شده قرار است این دو نسخه فارسی تلگرام یا از تلگرام مستقل شده و پیام رسان کاملاً بومی شوند یا فعالیت آنها با روش فعلی متوقف شود.»

وی همچنین در رشته توئیتی دیگر با انتشار تصاویری از تجهیزات سرور خریداری شده به ارائه مهلت مجدد انتقاد کرده و از اعطای مجوز ورود ۲ هزار سرور با ارز دولتی برای این دو پوسته فیلترشکن تلگرام خبر داد.

کاظمی با تأیید توئیت‌های خود به «ایران» گفت: پیام رسان‌های بومی با گذراندن چالش‌هایی از جمله قانع کردن سرمایه‌گذار در حال آماده شدن برای ۱۵شهریور بودند که هاتگرام و طلاگرام فیلتر می‌شوند و تقاضا برای پیام رسان جایگزین بالا می‌رود.

وی گفت: حرف ما این است اگر قرار است پوسته‌هایی از تلگرام در کشور فعال باشند چه دلیلی داشت که تلگرام را فیلتر کردند هر چند به نظر می‌رسد که هدف از ادامه فعالیت این دو نسخه فارسی تلگرام دسترسی به اطلاعات کاربران باشد که این کار خلاف منشور حقوق شهروندی است.

کاظمی با بیان اینکه با ادامه فعالیت این دو نسخه فارسی تلگرام و تبدیل شدن آنها به پیام رسان بومی رقابت ناسالمی شکل گرفته است وادامه فعالیت آنها به ضرر پیام رسان‌های داخلی است افزود: در حال حاضر این دو نسخه فارسی تلگرام ۳۰میلیون کاربر دارد که به نوعی کاربر نهایی آنها محسوب می‌شود و امکانات بسیاری برای آنها در نظر گرفته شده است که در مجموع یک رقابت ناعادلانه را رقم زده است.

محمد یاراحمدی مدیر روابط عمومی یکی دیگر از پیام رسان‌های داخلی  نیز  گفت: در ظاهر حاکمیت دم از فیلتر می‌زند اما با وجود فعالیت دو نسخه فارسی تلگرام عملاً فیلترینگ اتفاق نیفتاده است چرا که ۳۰ میلیون کاربر کماکان به صورت غیررسمی و از طریق پوسته‌های فیلترشکن در حال استفاده از تلگرام هستند و این کار چندان منطقی نیست.

یار احمدی با بیان اینکه تیم پیام رسان ما با موضوع فیلتر کل تلگرام مخالف است، گفت: با بحث فیلتر شدن تلگرام لجبازی اجتماعی علیه پیام رسان‌های داخلی به وجود آمد در حالی که این پیام رسان‌ها با تلاش به این سطح کیفیت رسیدند ولی متأسفانه با فیلتر تلگرام این شائبه به وجود آمد که حاکمیت به‌دلیل کمک به پیام رسان‌های داخلی تلگرام را فیلتر کرده است.

وی در ادامه گفت: بنده به‌عنوان یک شهروند نه ذینفع اقتصادی یک پیام رسان داخلی می‌گویم وجود این دو پوسته فیلترشکن اتفاق بدی است چرا که مشخص نیست کجا هستند؟ چه کاری انجام می‌دهند؟ حتی بررسی‌های فنی نشان می‌دهد که به داده‌های مردم دسترسی دارند و آنها را در سرورهای مجزایی ذخیره می‌کنند.

وی افزود: از سوی دیگر اگر هاتگرام و طلاگرام دو پوسته فیلترشکن هستند که نباید به این همه تجهیزات و سرور نیاز داشته باشند و به نظر می‌رسد این دو وارد حریم خصوصی مردم شده‌اند و در حال آسیب زدن به حریم خصوصی کاربران هستند و با این کار اتفاق بدتر دیگری رقم خواهد خورد و آن این است که دوباره بدبینی مضاعفی نسبت به پیام رسان‌های داخلی ایجاد خواهد شد.

مدیر روابط عمومی این پیام رسان داخلی گفت: کاش حاکمیت به جای فیلتر تلگرام اجازه می‌داد یک رقابت عادلانه بین تلگرام و دیگر پیام رسان‌های داخلی شکل می‌گرفت و خود کاربر به مرور تصمیم می‌گرفت از کدام پیام رسان استفاده کند.

وی در ادامه افزود: اگر هدف فیلتر تلگرام به نوعی کمک به رشد پیام رسان‌های داخلی است باید گفت هیچ پیام رسان داخلی با این موضوع موافق نیست و در عمل نیز ثابت شده است که این فیلتر چندان به سود پیام رسان‌های داخلی نبوده است.

داستان فرزندان تلگرام

هاتگرام و طلاگرام دو نسخه فارسی از تلگرام هستند به عبارتی این دو نسخه از طریق پوسته فیلترشکن به نسخه اصلی تلگرام متصل هستند. بعد از فیلتر تلگرام که ۱۰ اردیبهشت ماه سال‌جاری با دستور یک بازپرس رسانه اتفاق افتاد، این دو نسخه غیررسمی به فعالیت خود ادامه دادند، چرا که به قول مسئولان هدف از ادامه فعالیت آنها عبور از‌گذار بود تا کاربران داخلی آهسته آهسته جذب پیام رسان‌های داخلی شوند از این‌رو مقرر شد که خردادماه به فعالیت خود خاتمه دهند. اما این زمان فرارسید و این دو پوسته فیلترشکن تلگرام قطع نشدند از این‌رو پروسه بومی شدن این نسخه فارسی تلگرام زده شد و در همین راستا فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: «در رابطه با هاتگرام و تلگرام طلایی از ابتدا سیاست‌های خروج از انحصار تلگرام برای دوره‌گذار روی این برنامه‌ها حساب شده بود و پذیرفتیم که تلگرام‌های فارسی چند ماهی فعال باشند اما آخرین مهلتی که به آقایان دادیم ۱۵شهریور است و باید به یک پیام‌رسان صد درصد بومی تبدیل شوند.»

البته ۱۵شهریور ماه نیز فرا رسید و این دو نسخه فارسی هنوز قطع نشده‌اند و خبری از تبدیل این دو نسخه فارسی تلگرام به پیام رسان بومی وجود ندارد و حتی گفته می‌شود که به این دو نسخه فارسی تا آذرماه مهلت دوباره داده‌اند.

پیش از این برخی توپ ادامه فعالیت این دو نسخه فارسی تلگرام را به زمین وزارت ارتباطات می‌انداختند. به طوری که برخی نمایندگان از جمله نصرالله پژمانفر نماینده مشهد از آذری جهرمی وزیر ارتباطات در خصوص مسدود نشدن دو نسخه فارسی تلگرام انتقاد کرده و سؤال مطرح کرده بود. پژمانفر این سؤال را پرسیده بود که با توجه به دستور قضایی صادر شده مبنی بر اعمال فیلترینگ اپلیکیشن تلگرام از ۱۰ اردیبهشت ۹۷، علت دور زدن مسدودسازی تلگرام توسط نرم‌افزارهای داخلی همچون هاتگرام و تلگرام طلایی چیست؟ که وزیر ارتباطات گفته بود:«این وزارتخانه نقشی در فعالیت تلگرام طلایی و هاتگرام ندارد و تصمیم‌‌‌گیری درخصوص فعالیت یا ممانعت برای فعالیت آن در مرکز ملی فضای مجازی صورت می‌گیرد. گفتنی است از آنجا که مرکز ملی فضای مجازی پاسخگوی اصلی در این مسأله است خبرنگار روزنامه ایران بارها با روابط عمومی این مرکزتماس گرفت که متأسفانه تا تنظیم نهایی این گزارش از سوی این مرکز پاسخی دریافت نشد.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.