شهرستان خوی در نقطه شمال غرب کشور قرار دارد و بعد از ارومیه دومین شهر پرجمعیت آذربایجان غربی محسوب می‌شود. به لحاظ تاریخی خوی در مسیر اصلی شاهراه جاده ابریشم قرار داشته و کاروان‌های تجاری و مسافری کشورهای آسیایی و هند و ماچین از طریق شهرستان خوی به ملیت‌ها و کشورهای اروپا متصل شده و مبادلات تجاری، اقتصادی و فرهنگی انجام می‌دادند.

رضا حسینی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ارزشمند خوی اظهار کرد: وجود مرز رازی به عنوان نزدیکترین مسیر ارتباطی زمینی و ریلی کشور به اروپا پتانسیل ارزشمندی است که می‌تواند در توسعه استان نقش بسزایی ایفا کند.

وی با بیان اینکه با دریافت مجوز ایمیدرو برای توسعه صنعت نساجی خوی از وزارت صنعت و معدن، مقدمات حضور سرمایه گذاران ترکیه‌ای در خوی فراهم شده است، تصریح کرد: با اجرای این پروژه در مدت ۲ ماه شهرستان خوی تبدیل به قطب نساجی کشور خواهد شد که نقش موثری در تولید و اشتغال منطقه خواهد داشت.

سیدتقی کبیری، نماینده خوی در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: براساس موقعیت تاریخی و قرار گرفتن خوی در مسیر اصلی جاده ابریشم چندین سال است که تلاش می‌کنیم سابقه تمدنی، تجاری، اقتصادی و فرهنگی خوی به بهترین وجه ممکن آن احیا شود.

وی تصریح کرد: قرار گرفتن جاده خوی - قطور در ردیف بودجه ملی، احداث پایانه بزرگ مسافری و تجاری رازی، دوبانده کردن جاده خوی _ ایواوغلی و الحاق خوی به مناطق آزاد تجاری کشور بخشی از این تلاش‌ها برای احیای تمدن تاریخی، تجاری و اقتصادی و فرهنگی خوی در دوره‌های جاده ابریشم است.

کبیری ادامه داد: در حال حاضر شهرستان خوی دارای ظرفیت‌های ارزشمندی در بخش های اقتصادی، کشاورزی، فرهنگی، علمی، مذهبی، تاریخی، مرزی و حمل و نقل است که در نظر داریم از این زیر ساخت‌ها و مزیت‌ها استفاده مطلوب و بهینه برای توسعه منطقه داشته باشیم.

کریستو یولنداکوف، سفیر بلغارستان در ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به ظرفیت‌های خوی در زمینه‌های صنعتی، تاریخی و میراثی اظهار کرد: شهرستان خوی نزدیکترین مسیر ارتباط ریلی و زمینی به اروپاست و کشور بلغارستان نیز دروازه ورود به اروپا و نزدیکترین کشور اروپایی به شهر خوی و کشور ایران است.

وی با بیان اینکه با برنامه ریزی‌ها و هماهنگی‌های موثر می‌توان شاهد تجارت مستقیم مردم خوی با بلغارستان و کشورهای اروپایی بود، تصریح کرد: با توجه به اینکه بلغارستان دارای دو اسکله بزرگ تجاری و اقتصادی در سطح اروپاست می‌توان از این ظرفیت برای صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای اروپایی استفاده کرد.

سفیر بلغارستان، وجود مقبره شمس را هم در خوی ظرفیت ارزشمندی در توسعه گردشگری منطقه عنوان کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.