آنتونیو گوترش روز دوشنبه در نشست شورای امنیت که با موضوع تاثیر فساد بر صلح و امنیت بین الملل برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.

وی افزود: فساد در تمام کشورها چه فقیر و چه غنی وجود دارد. آمار نشان می دهد که هزینه فساد ۲.۶ تریلیون دلار است که پنج درصد تولید ناخالص جهانی محسوب می شود.

دبیرکل سازمان ملل متحد ادامه داد: بر اساس آمار بانک جهانی، افراد و شرکت ها، رقمی بالای یک تریلیون دلار برای رشوه پرداخت می کنند. فساد به بیمارستان ها، مدارس و همه آنهایی که به کمک مالی نیاز دارند ضربه می زند. 

گوترش با بیان اینکه فساد می تواند باعث ایجاد نزاع شود، اضافه کرد:هر چه نزاع و درگیری بیشتر شود، فساد و مفسدین شکوفاتر می شوند. در چنین شرایطی حتی زمانی که نزاع به پایان می رسد، فساد می تواند راه های خود را برای بازگشت پیدا کند. 

وی اظهار کرد: فساد به شکل های مختلف جنگ و خشونت همچون قاچاق مواد مخدر مرتبط است. دارایی هایی که از طرق فساد به دست می آیند می توانند برای تامین مالی دیگر جرایم بین المللی چون افراط گرایی خشونت آمیز و تروریسم استفاده شوند. 

دبیرکل سازمان ملل متحد تصریح کرد: مطالعات مربوط به قاچاق مواد مخدر نشان می دهد که رشوه دادن و رشوه گرفتن در مناطقی که در آنها درگیری و جنگ وجود دارد به مراتب بالاتر است. عواقب و نتایج وجود فساد بر افزایش فقر و همچنین افزایش خشم اثر مستقیم دارد. 

گوترش یادآور شد: اعضای سازمان ملل باید در خط مقدم مبارزه با فساد باشند. تقویت ظرفیت های کمیسیون های ملی برای مبارزه با فساد و روندهای قضایی مربوط به آن از اهمیت بالایی برخوردار است. 

وی تصریح کرد: دولت ها می توانند از طریق داشتن سیستم های قضایی مستقل، جامعه مدنی پویا، آزادی رسانه ای و حمایت موثر از برملاکنندگان فساد، از مبارزه با فساد حمایت کنند. 

دبیرکل سازمان ملل متحد افزود: همانطور که اعضا می دانند من پیش از تشدید شدن درگیری ها، درخواست مقابله با آنها را داشته ام. در این راستا، راهبرد ما باید به صورت دقیق و شفاف و از نگاه مبارزه با فساد طراحی شود تا سیستم پاسخگویی و احترام به قوانین تقویت شود. 

گوترش تاکید کرد: پیش از تصویب کنوانسیون مبارزه با فساد هیچ ابزار بین المللی برای جرم انگاری فساد یا جبران مافات وجود نداشت اما امروز، جرم بودن فساد تقریبا در قوانین تمامی کشورهای دنیا وجود دارد. 

وی خاطرنشان کرد: من از تمامی اعضای سازمان ملل می خواهم که با جدیت در راستای اجرای این کنوانسیون اقدام کنند. بگذارید تاکید کنیم که پیشرفت های تکنولوژیک می تواند به افزایش مشارکت عمومی در حکمروایی و افزایش مسئولیت پاسخگویی کمک کنند.

دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: ما می دانیم که کنوانسیون ها و قرارهای بین المللی باید با ایجاد یک رهبری قوی که وجود فساد را نگران کننده می داند و مبارزه با آن را در اولویت قرار می دهد، تقویت شوند. مردم در سراسر دنیا از فساد رهبرانشان شکایت می کنند و این نشان می دهد که فساد تا چه حد جوامع را تحت تاثیر قرار می دهد. 

گوترش یادآور شد: من از تمامی رهبران دنیا می خواهم که با فرهنگ درست نهادی، یکپارچگی را تقویت کرده و به شهروندان خود این قدرت را بدهند که با فساد در سطح جامعه مبارزه کنند. همگی ما باید اقدامات خود را در مبارزه با فساد افزایش دهیم و نهادهایی ایجاد کنیم که شفافیت و پاسخگویی را تضمین کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.