آسوشیتدپرس گزارش داد، اظهارات امروز (سه‌شنبه) مون جائه-این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی چند روز پیش از سومین دیدار او با کیم جونگ اون،‌ رهبر کره‌شمالی در سال جاری میلادی برای مذاکره درباره چگونگی دستیابی به خلع سلاح هسته‌ای و صلح در شبه جزیره کره مطرح می‌شود.

رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی در جلسه کابینه گفت کیم و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا باید به طور جامع فکر کنند و تصمیمات جسورانه‌ای اتخاذ کنند تا دیپلماسی حرکت رو به جلو داشته باشد و کره‌شمالی را به سمت امحای زرادخانه‌ هسته‌ای خودش ببرد.

مون گفت: کره‌شمالی باید امحای هسته‌ای خود را اجرایی کند و آمریکا هم باید گامی مسوولانه بردارد. طبق این رویه، دو کشور باید بی‌اعتمادی دوجانبه عمیق میان خودشان را که نتیجه ۷۰ سال روابط خصمانه آنهاست، بردارند.

رهبر کره‌جنوبی با تاکید بر اینکه سئول چاره‌ای جز میانجیگری میان این دو کشور برای ارتقای گفت‌وگوها ندارد، گفت ترامپ و کیم هر دو از او خواسته‌اند تا این نقش را ایفا کند. او خواستار از سرگیری سریع "مذاکرات صادقانه" میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ شد.

در همین حال استیو بیگان، فرستاده ویژه جدید آمریکا به کره‌شمالی سه‌شنبه در سفری به سئول بر لزوم حفظ "دیپلماسی هسته‌ای" تاکید کرد. او در آغاز دیدارش با نماینده امور هسته‌ای کره‌جنوبی گفت: مقداری کار دشوار برایمان باقی مانده است اما فرصت شگرفی داریم که رئیس‌جمهوری آمریکا، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی و رهبر کره‌شمالی آن را ایجاد کرده‌اند.   

مقام‌های سئول گفتند که رهبر کره‌شمالی اخیرا به آنها تاکید کرده است که همچنان به شبه جزیره عاری از تسلیحات اتمی پایبند است و هنوز به ترامپ امیدوار است. کاخ سفید هم دوشنبه اعلام کرد ترامپ درخواستی از جانب کیم برای برگزاری دومین نشست میان رهبر، دریافت کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.