روسیا الیوم گزارش داد، لیست اسامی هشت کاندیدای ریاست پارلمان عراق را به دست آورده که عبارتند از محمد تمیم، وزیر سابق آموزش و پرورش، طلال الزوبعی، رئیس کمیته شفاف‌سازی پارلمان سابق، احمد عبدالله الجبوری، استاندار سابق صلاح‌الدین، اسامه النجیفی، رئیس پیشین پارلمان، محمد الحلبوسی، استاندار سابق الانبار، احمد الجبوری، نماینده استان نینوا، رشید العزاوی، از رهبران حزب اسلامی و محمد الخالدی، نماینده پارلمان عراق.

این کاندیداها همگی از اهل تسنن هستند زیرا سهمیه سمت ریاست پارلمان عراق متعلق به اهل تسنن بوده و سمت نخست وزیری برای گروه‌های شیعه و ریاست جمهوری برای کردها است.

همچنین دفتر اطلاع‌رسانی خالد العبیدی، رئیس لیست ائتلاف النصر از استان نینوا در بیانیه‌ای اعلام کرد، العبیدی تصمیم گرفته برای پایان دادن به اختلافات برای سمت ریاست  پارلمان کاندیدا شود.

در این بیانیه آمده است، این تصمیم العبیدی در نتیجه فشارهای سیاسی که به او برای کاندیداتوری وارد شده، اتخاذ شد.

در ادامه این بیانیه آمده است، العبیدی شخصیتی برخوردار از امکاناتی است که او را برای هدایت پارلمان در مرحله آتی آماده می‌کند، او عملکردی شفاف داشته و حرفه‌ای بوده و در محافل سیاسی و مردمی از سوی گروه‌های مختلف مورد قبول است، او چهره مناسبی برای مرحله سیاسی جدید محسوب می‌شود و کاندیدایی برای پایان دادن به اختلافات و رقابت‌های موجود در محافل سیاسی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.