انتزو مواورو میلانزی وزیر خارجه ایتالیا با صدور بیانیه ای اظهارات روز گذشته کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل را زنگ خطری بی پایه و اساس خواند و منابع کاخ نخست وزیری نیز بطور غیررسمی عنوان کردند که دولت به هیچ وجه به احساسات نژادپرستانه و بیگانه ستیزانه دامن نمی زند، بلکه برعکس سیاست آن در قبال مهاجران به صورت اسناد و مواضع رسمی مورد حمایت شورای اروپا می باشد. محور اصلی اقدامات دولت، شناسایی و حمایت از کسانی است که از حق پناهندگی برخوردار هستند. آنچه تغییر کرده این است که ایتالیا از این بعد حاضر نیست به صورت کورکورانه و عنان گسیخته سیل مهاجران را پذیرا شده و به تنهایی مسئولیت اتحادیه اروپا و سایر کشورهای عضو را متقبل شود.

احزاب راست گرای فورتسا ایتالیا و برادران ایتالیا نیز از مواضع متئو سالوینیوزیر کشور ایتالیا حمایت کرده و اعلام کردند: واردکردن اتهام نژادپرستی به ایتالیا، اهانت آمیز و غیرقابل توجیه است. 

این درحالیست که حزب چپ گرای میانه دموکراتیک با اتخاذ موضعی متفاوت عنوان کرد که دولت ائتلافی جوزپه کونته نخست وزیر، در حال منزوی ساختن ایتالیا در سطح بین المللی است.

متئو سالوینی معاون نخست وزیر و وزیر کشور ایتالیا نیز روز گذشته در واکنش به اظهارات میشل باچلت اظهار داشت : امکان کاهش کمک های مالی ایتالیا به سازمان ملل را مورد ارزیابی قرار خواهد داد. 

وی گفت: سازمان ملل میلیاردها یورو هزینه داشته و ایتالیا سالانه بیش از یکصد میلیون یورو به آن کمک مالی می کند. ما به همراه متحدان خود، فایده پرداخت این مبلغ پول برای اسراف کاری ها، دزدی ها و اختلاس ها در سازمانی که قصد درس دادن به ایتالیا را دارد و شامل کشورهایی می شود که در آنها اعدام و شکنجه معمول است مورد بررسی قرار خواهیم داد. 

ایتالیا در سال های اخیر پذیرای ۷۰۰ هزار مهاجر بوده ولی هیچ گونه کمکی از سایر کشورهای اروپایی دریافت نکرده است. لذا ما در این مقوله از کسی درس نمی گیریم. نیروهای انتظامی ما نیز وجود هشدار نژادپرستی در کشور را تکذیب می کنند. سازمان ملل پیش از تحقیق درباره ایتالیا، بیاید و در مورد آن دسته از کشورهای عضو که ابتدایی ترین حقوق انسانی، از جمله آزادی و برابری میان مرد و زن را نادیده می گیرند، تحقیق کند.

سازمان ملل درصدد اعزام یک گروه تحقیق ضدنژادپرستی به ایتالیا جهت بررسی اقدامات نژادپرستانه و خشونت آمیز درقبال پناه جویان بویژه پناه جویان آفریقایی در این کشور است. 

کمیسر عالی جدید شورای حقوق بشر سازمان ملل روز گذشته در سخنانی در این شورا گفت: سازمان ملل قصد اعزام بازرسان ضد نژادپرستی به ایتالیا دارد تا درباره گزارش های رسیده مبنی بر افزایش قابل توجه اقدامات خشونت آمیز و نژادپرستانه در قبال پناه جویان، که بیشتر اتباع آفریقا هستند، تحقیق کند. 

وی هشدار داد: متوقف کردن کشتی های حامل پناه جویان پیامدهای ناگواری دارد. دولت ایتالیا مانع ورود کشتی های امدادرسانی سازمان های غیردولتی به بنادر خود شد. این نوع رفتار سیاسی و تحولات اخیر پیامدهای ویرانگری برای بسیاری از افراد آسیب پذیر خواهد داشت. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.