سید عباس صالحی عصر امروز در نشست خبری در ایلام با بیان اینکه متاسفانه پیش از این در زمینه موافقت با تقاضاهایی که برای صدور مجوز نشریات به این وزارتخانه اعلام می‌شد، دقت لازم انجام نشده، گفت: با این نگاه مجوزها از نظر کمی در کشور رشد و توسعه یافته‌اند. در رویکرد جدید ساماندهی این وضعیت در دستور کار قرار گرفته و محدودیت‌هایی برای نشریات تازه تاسیس اعمال می‌شود که نمونه آن عدم برخورداری از یارانه های این وزارتخانه به مدت سه سال است.

وزیر ارشاد درباره صدور مجوز انتشار نشریات دستگاه‌های دولتی گفت: طی سه سال اخیر مجوز انتشار نشریه برای دستگاه‌های دولتی صادر نشده و ارگان‌هایی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند، حق چاپ نشریه ندارند.

صالحی به مشکلات قضایی نشریات اشاره کرد و گفت: تلاش این وزارتخانه کاهش این مشکلات بوده و خوشبختانه تخلفات در این مدت محدود شده و تمام تلاش این وزارتخانه ایجاد فضای آزادی مسوولانه برای خبرنگاران است و بی شک فراتر از این مساله را خبرنگار نمی خواهد.

وزیر ارشاد درباره پرداخت تسهیلات به خبرنگاران گفت: در این زمینه موافقت‌نامه از طریق معاونت مطبوعاتی این وزارتخانه با بانک‌ها منعقد ولی مسیر بانک‌ها در این زمینه جداگانه است. برخی مواقع شرایط بانک‌ها از لحاظ سرعت بخشی دچار فراز و نشیب شده ولی حداقل این است که موافقت نامه مربوطه انجام گیرد که تحقق این امر نیازمند همکاری بیشتر بانکها است.

صالحی به وضعیت توزیع آگهی‌های دستگاه‌های دولتی از طریق ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بین مطبوعات اشاره کرد و گفت: برخی دستگاه‌ها در این زمینه به‌خوبی از این قانون تمکین نمی‌کنند. ۲ اقدام انجام شده که نخستین آن ابلاغ این قانون به کلیه وزارتخانه‌های کشور است تا موظف شوند آگهیهای خود را از این طریق در اختیار مطبوعات قرار دهند تا این مسیر قابل کنترل حفظ شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گام دیگر در این زمینه را ابلاغ به استانداران سراسر کشور عنوان کرد تا با تبعیت از این قانون از مطبوعات حمایت کنند.

وی با ذکر اینکه برخی استان‌ها در این زمینه موفق عمل کرده اند از کلیه ارگان‌ها و دستگاه‌های دولتی خواست با رعایت این قانون در حفظ عدالت بین مطبوعات تلاش کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به صدور مجوز فعالیت برای هفت هزار نشریه و ۲ هزار و ۳۰۰ خبرگزاری و پایگاه خبری گفت: از این شمار سه هزار و ۸۰۰ نشریه و یک هزار و ۳۰۰ خبرگزاری و پایگاه خبری فعال است.

وی با اعلام محدود بودن یارانه پرداختی به این رسانه ها گفت: پارسال ۵۰۰ میلیارد ریال به عنوان یارانه به حساب این رسانه ها واریز شد که بی شک این رقم برابر با هزینه‌های آنها نخواهد بود. از این مبلغ سه میلیارد ریال یارانه مطبوعات استان ایلام بوده است.

وزیر ارشاد تقویت زیرساخت‌ها و توسعه فضاهای فرهنگی را اولویت این وزارتخانه اعلام کرد و گفت: همان‌گونه که فضاهای سبز در جوامع ضرورت دارند فضاهای فرهنگی، هنری نیز دریچه تنفس روح شهروندان محسوب می شود. هرچه امکان گسترش این فضاها در مناطق شهری و روستایی فراهم شود فضایی با نشاط ایجاد و علاوه بر آن به اشتغال اصحاب فرهنگ و هنر کمک خواهد کرد.

به گفته صالحی، در این زمینه در قالب تفاهم نامه‌ای که با استانداری ایلام منعقد شده تا سال ۱۴۰۰ تقویت زیرساخت‌های فرهنگی استان ایلام در حوزه سینما، مجتمع های فرهنگی، هنری، تجهیز کتابخانه ها، دفاتر انجمن های فرهنگی، هنری و غیره مد نظر قرار گرفته است. همچنین با تعامل شهرداری ایلام قرار است زمینی در اختیار ارشاد قرار گرفته تا سالن های سینما و دیگر فضاهای فرهنگی در آن احداث شود تا سرانه فضای سینمایی استان ارتقا یابد.

وزیر ارشاد یکی دیگر از برنامه های این وزارتخانه را ایجاد خیابان ها و میدان های فرهنگ و هنر در استان ها عنوان کرد که با هدف حمایت از هنرمندان بویژه حوزه تجسمی انجام می شود. در قالب این برنامه فضایی در خیابان ها و یا میادین ایجاد می شود تا هنرمندان آثار خود را به مردم عرضه کنند. اجرای این طرح با هدف کمک به هویت شهری و رشد اقتصاد و فرهنگ و هنر جامعه کمک خواهد کرد.

وزیر ارشاد همچنین از تدوین طرحی در این وزارتخانه خبر داد که در قالب آن اماکن میراثی و تاریخی به مکان‌های فرهنگی، هنری تبدیل تا برخی از نیازها و فضای فرهنگی، هنری جامعه مرتفع شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.